از مجمع الذاکرین چه خبر؟

قدم منه به خرابات جز به شرط ادب

این مصرع از غزل خواجه شیراز را همه بلد بودند. این دقیقاً اولین شرط حضور مداحان محترم برای شرکت در مجالس مجمع الذاکرین شهرستان میبد بود. تابستان 1360 هجری شمسی گرماگرم حضور در جبهه های حق علیه باطل. ظهور و حضور جانانه شهدا، گلواژه دفترهای نوحه و اشعار مداحان قرار گرفته بود. هنر کاملاً تحت فرمان عشق و منحصراً در مجالس شهداء به اوج خود می رسید. وجود جلسات مذهبی در شهر مذهبی دور که شرکت در آنها گاهاً باعث هزینه هایی می شد و پرداخت آنها مستلزم پشتوانه‌ای بود که به حق ارگانهای انقلاب ، ‌نظیر بسیج و به خصوص امام جمعه عزیز شهرمان دریغ نمی‌فرمودند. مداحی بومی میبد با وجود استعدادهای درخشان در جوانان در عین حال جوابگوی آن برهه از زمان نمی بود و همه بالاتفاق کمبود جلسه مجمع را در شهر احساس می کردیم، ولی جمع آوری دوستان و امکانات کم ما از قبیل مکان و تهیه فرش و لوازم صوتی لااقل در کوتاه مدت، تقریباً مشکل اصلی بود. تنها عطش شروع جلسه و آتش عشق حسینی، بیشتر ما را به انجام وظیفه‌ای که داشتیم تشویق می‌کرد. آشنایی با مداحان کشوری آن روزگار به ما دلگرمی مضاعفی داد. همه اینها بایستی اتفاق بیفتد و رسماً مجمع الذاکرین خامس آل عبا شروع  شود، از آنجائیکه عشق صادقانه بعضی از دوستان و همراهی مستمرشان همیشه مشوّقمان بود در ایام ولادت امام رضا(ع) در حجره‌ای که یکی از عزیزان هيأت بیت العباس در اختیار ما قرار داد، بقیه ملزومات معجزه آسا در چند ساعت فراهم شد و اولین جلسه‌ی مجمع در یک اطاق 20 متری و با امکانات صوتی مختصر ولی در حد امکان و با حضور مداح آستان قدس رضوی و همراهی مداحان شهرستان میبد و اردکان برگزار شد، که تا سالها نوار کاست جلسه آن روز در بیشتر محافل زینت بخش بزم عاشقان حسینی بود. با امداد غیبی حضرت صدیقه طاهره تاکنون برنامه های ذیل با موفقیت اساس نامه مجمع‌الذاکرین میبد شده است، که امید است باگرمی بیشتری برگزار شود.

  • استقلال کلی مجمع و عدم وابستگی به حزب یا گروه خاصی
  • مناسبت خوانی ایام محرم و شبهای دهه اول تا سیزدهم محرم
  • حضور فعال در جلسات مذهبی و مسابقات فرهنگی که خوشبختانه در مسابقه کشوری آقای رضا بهجتی به عنوان رتبه اول کشوری در گروه سنی 40 سال برگزيده شد که از افتخارات مجمع بود.
  • عدم دخالت مداح در مسائل خصوصی هيأتها و تا حد امکان جلوگیری از درگیریهای محلی که بسیار موفق بودیم .
  • صادر کردن مداح به سراسر کشور که همگی سرآمد بودند در حالیکه قبلاً وارد کننده بودیم.
  • دعوت از اساتید کشوری از مشهد ، تهران و قم جهت بالا بردن سطح کیفی مداحی.
  • رابطه‌ی فعال با جامعه روحانیّت که وجود امام جمعه محترم شهرمان همیشه باعث تشویق ما بوده است.
  • احداث کتابخانه ی مجمع و تهیه ی کتاب های  مقتل – ناسخ التواریخ – حماسه های حسینی – آداب سخنرانی و غیره که فعلاً از وجود کتابها خبری نداریم.

الغرض هر چه بوده و هست حاصل تلاش گروهی بود که عاشقانه و صادقانه در خدمت بودند در ادامه باید از اختصاص ساختمان جدید به مجمع الذاکرین و عزیزانی که در امر یادگیری و یاد گرفتن کمک می کنند، تقدیر و تشکّر به عمل آید که امید است پاداش خود را از دست حضرت صدیقه طاهره بگیرند.

در کنار مداحی جلسات فرا گرفتن قرآن مجید برگزار می شود که کیفیت خوبی دارد.

جمعه شبها فعلاً بیشتر از نونهالان عزیز استفاده می‌شود که حضور اساتید و پیشکسوتان نیز فعال می باشد. در خاتمه از کلیه مداحان محترم تقاضا می‌شود فراموش نفرمایند، که مراتب حاصل شده از برکت وجود مجمع الذاکرین بود که امید است با وجود ساختمان جدید مجمع الذاکرین، بدون بهانه وجود خود را در پیشرفت اهداف مجمع اثر بخش نمایند که ذکات علم در نشر آن است.

خدمتگزار شما در مجمع الذاکرین خامس آل عبا شهرستان میبد

محمد پوررشیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

طفلان مسلم

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
محمد و ابراهيم، دو فرزند مسلم بن عقيل  بودند كه در حادثه‌ي كربلا اسير شدند. ابن زياد دستور داد آن دو را زنداني كردند. اين دو نوجوان نابالغ مدت يكسال در زندان بودند، سپس با كمك مشكور- پيرمرد زندانبان كه هوادار اهل بيت بود- شبانه از زندان گريختند. شب به […]