سخن سردبیر مجله شمار چهارم

نوکری و خدمت در دستگاه ابا عبدالله ­الحسین کاری است والا و عرفانی و یک توفیق الهی و افتخاریست بس عظیم. که توفیق این عمل والا نصیب و روزی هرکسی نخواهد شد و این نعمتی است از جانب باریتعالی که شکر آن بر هر عاشق وارسته واجب است.

حدیثی از امام صادق(ع) دلیلی است بر این ادعا (( آنگاه که خدا بخواهد به کسی خیری رساند عشق به حسین(ع) و زیارت او را در دل وی به جنبش در­می­آورد. ولی آنگاه که بخواهد به کسی شر برساند بغض به حسین(ع) و بغض به زیارت حسین(ع) در دل او به حسرت درمی­آورد.

اما باید توجه داشت که شرط اساسی و لازمهی خدمتگزاری در آستان مقدس حسین­بن­علی(ع) اخلاص در عمل است باید واقعاً برای رضای خدا کار انجام داد. ((عمل)) بحر موّاج و اقیانوس خطرناکی است که عدم خلوص، خیلی­ها را در آن غرق کرده و از بین برده است.

آنچه حائز اهمیّت است کیفیّت در عمل و عدم توجه به کمیّت است. غلبه بر نفس و خلوص نیّت و پرهیز از ریا و لجاجت­های جاهلانه و رقابت­های ناسالم به عمل ارزش می­دهد. بوسیله خلوص نیت می­توان ارزش عمل کم و کوچک را بالا برد. در حدیثی از رسول مکرم اسلام آمده است:

((عمل را از برای خداوند خالص کن تا اندک آن تو را کفایت کند))

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی

صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست

پس اخلاص در آستان مقدس ابا عبدالله­الحسین(ع) نکته­ای است مهم که امروزه از عزاداری­ها و مراسمات ما رخت بر بسته است. و منیّت­ها و غرورهای جاهلانه بعضی از اشخاص باعث کمرنگی این فضیلت اخلاقی شده است اگر نگاهی گذرا به تاریخ عزاداری عاشورا داشته باشیم اخلاص و یکرنگی عزاداران قدیم کاملاً محسوس است و با گفتن یک یاحسین کلی مشکلات و درد و رنج­های عزاداران مرتفع می­شد. والّا امروز چرا اینطور نیست؟

امروزه به علت عدم معرفت و شناخت اهداف عاشورا و در دست گرفتن مدیریت و برنامه­ریزی و اجرای عزاداری توسط بعضی از افراد که صلاحیت چنین کاری ندارند و اصلاً توان مدیریتی ندارند عزاداران را به جهت­هایی سوق می­دهند که واقعاً از اهداف عاشورا به دور است. افرادی که اصلاً اخلاص در نیت  و عمل آنها رنگ و بویی ندارد. و سرهیأت­بودن و عضو هیأت امناء بودن را در محله نوعی قدرت و پایگاه اجتماعی می­دانند و از این سمت نوکری در محاورات اجتماعی خود هزاران سوءاستفاده انجام می­دهند.

تأثیر عملکرد اعضای هیأت امناء در رفتار دیگر اعضای هیأت بر هیچ­کس پوشیده نیست و اگر مسئول یا مدیر هیأت فردی مخلص و مبرّا از هر سوء نیت باشد مطمئناً آثار آن را نیز می­توان از سبک و سیاق و عملکرد اعضای آن هیأت به روشنی مشاهده­کرد و اگر مسئول هیأت فردی ریاکار و حیله­گر باشد آثار آن در نحوه عزاداری عزاداران آن هیأت به روشنی پیداست.

براستی چنین افرادی که گاهاً به تحریک جوانان عزادار می­پردازند و منشاء اختلاف و درگیری می­شوند در پیشگاه خداوند مسئول خواهند بود. زیرا مسئولیت رهبری یک مجموعه چند صد نفری و هدایت آنها مسئولیتی بسیار سنگین است که مسئولین هیأت­ها باید به این نکته توجه خاصی داشته باشند و از طرفی اعضای هر هیأت نیز باید هوشیاری لازم را در تمام زمینه­ها به خرج دهند که هیأت از اهداف الهی و معنوی عاشورا منحرف نشود. در این میان وظیفه سازمان تبلیغات و دستگاههای دولتی مربوطه نیز در این امر خطیر سنگین است.

باید تدبیری اندیشه شود و در انتخاب مسئولین هیأت­ها شرایطی قید شود تا افراد متعهد و صالح و مخلص مدیریت هیأت­ها را بدست گیرند و با تأثیر بسزای خود هیأت­ها را به سوی اهداف عاشورا که در رأس همه آنها نماز است سوق دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مجله شماره چهار

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰