پامنبری

مردمان میبد در هنر و معماری و خلق نماد زندگی در کویر، همواره بر خورشید چیره گشته و توانسته­اند تابش داغ خورشید را با حفر قنات­های به هم پیوسته و خشت خام به هم آویزند و نمونه بارز و قدیمی­ترین قلعه خشتی جهان را به نمایش بگذارند. این مردم سختکوش در کویر بی­آب  و علف، در میان حصارهای خشتی بلند، بهشتی دیگر آفریده­اند و بادگیرهای بلند بامشان هر تازه واردی را به حیرت وا می­دارد.

از این گذشته خوی و خصلت مردم این شهرستان در دین و معنویت جلوه دیگری به شهر بخشیده است که وجود حسینیه­ها و تکایا و مساجد فراوان در کوچه به کوچه این شهر دلیل بر این مدعاست. به راستی وقت اذان بلال­های تکایا و مسجد فرصتی برای پخش اذان رادیو باقی نمی­گذارند. تاریخ کهن و فرهنگ غنی این شهرستان ما را به سوی مردان بزرگی می­خواند که از دوران کودکی ذاکر اهل بیت­اند و همانند اجدادشان به نسخه­خوانی پرداخته­اند.

اینان همواره تمام وجودشان را در راه اهل بیت در طبق اخلاص نهاده­اند و سال­های متمادی مراسمات تعزیه و عزاداری اهل بیت را مزیّن نموده­اند. در شهرستان میبد ذاکرین یا پامنبری­خوانان عصمت و طهارت (علیها) جایگاه خاصی  در بین مردم دارند.

و اما پامنبری چیست؟ پامنبری از اصطلاحات مرثیه­خوانی و عزاداری است که دهخدا در تعریف آن اینطور می­نویسد: شاگرد روضه­خوان که پیش از استاد، به پای منبر ابیاتی در مصائب اهل بیت خواند. روضه­خوان که پای منبر ایستد و اشعار مصیبت خواند. آنکه… در فاصله فرودآمدن آخوندی از منبر و برشدن آخوند دیگر، پای منبر ایستاده یا نشسته نوحه، اشعار مرثیه به آواز خواند. به جوان یا نوجوانی که شبه کلاهی بر سر نهاده بر پای منبر می­نشست و گاهگاهی صدا در هوای واعظ می­انداخت، یا سخنان او را زمزمه می­کرد، (پامنبری) گفته می­شد.

حاج فرهاد حجتی را همه می­شناسند. متولد 1301 که از 5 سالگی ذکر و ذاکری را از پدرش فرا گرفته است.

در وصف علی­اکبر می­خواند:

اکبر به دشت کربلا با صولت پیغمبری                                            زد خویش بر قلب سپاه با ذوالفقار حیدری

حوران و قلمان جنان، بر سینه و بر سر زنان                                  گویند این رعنا جوان، ختم است اندر دلبری

او در عین حال که سواد چندانی ندارد رجزخوانی در میدان را نیز سینه به سینه از گذشتگان خود فرا گرفته است. او ارادت خاصی به اهل بیت دارد و سراسر زندگی­اش را مدیون اهل بیت(ع) است. حاج­فرهاد حجتی در عین حال حافظ بسیاری از سور­ه­های  قرآن است.

در بیان دیگر از حاج فرهاد حجتی درباره امام حسین(ع):

اندر وداع آخر، گفتا حسین به خواهر                                                من می­روم به میدان، نایم به خیمه دیگر

خواهر ز بعد قتلم، کن یاوری به طفلان                                                  لاسیُّما سکینه، آن طفل نازپرور

در برگ زرین ذاکرین شهرستان میبد حاج­غضنفر دهقانی هم جایگاه ویژه­ای در بین دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت دارد. او در سال 1315 پا به جهان هستی نهاده است و بعد از دوران طفولیت، نقش خود را در شبیه­خوانی دو طفل مسلم، سکینه و شبیه مسلم و علی­اکبر ایفا نموده است. کم­کم به لحاظ استعداد و صدای زیبا در نسخه­خوانی و ذاکری به سرآمدی رسیده است و هنوز هم در مراسمات و عزاداری­ها دائم مدح و ثناء اهل بیت ورد زبانش است ،که توسّل به اهل بیت و ارادت به آنها در نامگذاری اولاد و رزندانش مشهود است.

 او تشنه مولایش حسین است و می­گوید:

بیا رویم دلا سوی کربلای حسین                                                    به پا کنیم در آن غم­سرا، عزای حسین

بیا رویم و ببینیم حضرت عباس                                                       کجا نموده سر و جان خود، فدای حسین

بیا رویم و ببینیم دلا، علی­اکبر                                                               کجا زپای فتادست در هوای حسین

بیا رویم و ببینیم قاسم ناشاد                                                         کجا نموده سر و جان خود، فدای حسین

بیا رویم و ببینیم که زینب افگار                                                        کجا به سینه و سر می­زند برای حسین

بیا رویم و ببینیم تا فتاده کجا                                                        ز صدر زین به زمین قامت رسای حسین

حاج غضنفر تاب نمی­آورد و این بار از پرچم­دار مولایش یاد می­کند و همچون بلبل مدهوش لب به سخن می­گشاید:

چون که عباس شد عازم میدان                                                                 دامنش هر طرف بر کف طفلان

عمو عمو عموجان، عمو عمو عموجان                                                    مرو مرو به میدان

ای عمو بنگر حالت اصغر                                                                           از عطش چون شده بلبل بی­پر

همنشینی با ذاکرین اهل بیت و ائمه اطهار براستی آدمی را با واقعیت­های بسیاری آشنا می­کند. اینها به راستی کسانی هستند که در این دنیای پر رزق و برق همچنان دل شیفته کسانی هستند که سفینه النجاه بشریتند و چه راهی پر نورتر از آن و چه کسی لایق­تر از مولای­مان حسین و اصحاب حسین(ع).

در کتاب قطور دین­باوران و مدح­گویان اهل بیت در شهرستان میبد اسم حاج یونس چاووشی نیز از قلم نیفتاده و پامنبری­های او ذکر و بیانش از واقعیت صحنه های کربلا گوش­های مردم دین­مدار و مؤمن شهر را نوازش می­دهد. حاج­یونس فرزند شیخ­رضا چاووشی در سال 1319 چشم به جهان گشود و از 7 سالگی در تعزیه­خوانی و پامنبری فعالیّت مذهبی خود را آغاز نمود در مصیبت علی­اصغر چنین می­خواند:

گل­دسته من اصغر، آهنگ جنان دارد               و ز شدت بی­شیری، فریاد و فغان دارد

و از مصیبت مولا حسین(ع) که می­پرسم با بی­تابی اشک از چشمانش سرازیر می­شود. در حالیکه حس گریه را به سختی در خود فرو می­نشانم دلیل گریه­هایش را جویا می­شوم. آنگاه می­گوید: آخه ممکن است که آدم یک عمر ذاکر حسین(ع) باشدو نتواند کربلایش را زیارت کند. در همین یکباری هم که به کربلا مشرف شده است ظاهراً موقعیت مناسبی برای زیارت همه زیارتگاه­های ائمه معصومین پیدا نکرده است به همین خاطر هم پر و بالش همچنان در انتظار پرواز به سوی بین­الحرمین است؛ و می­گوید:

ای ذوالجناح باب من بینوا چه شد                         مسندنشین غم­زده کربلا چه شد

در کوچه­های الفت و نماد معنویت فرد دیگری نیز به سال 1305 در میبد پا به عرصه دنیای خاکی نهاده است تا در راه اجداد و پدران خودرا در ارادت به ائمه معصومین  ادامه دهد.

فراتی را از آن جهت انتخاب کرده است که صحنه­های واقعیت و حادثه فرات را در همه لحظه درک کند. و به یاد آن طفل شیرخوار، فراتی باشد. حاج­کاظم فراتی تأثیر فراوان برکات اهل بیت(ع) را در زندگی روزمره متذکر می­شود و پیروزی جنگ تحمیلی را از اثرات انقلاب حسینی می­داند. در حالی که در نسخه­خوانی و تعزیه­خوانی زبانزد عام و خاص است. می­گوید:

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست    این چه شمعی که جان­ها همه پروانه اوست

هر دلی میل سوی کربلایش دارد                         من ندانم که چه سری است در خانه اوست

و در جای دیگر اشاره دارد:

ای تشنه لب تو طاقت خنجر نداشتی            گویا غریب بودی و مادر نداشتی

غسلت که داد و کی کفنت را برید و دوخت      بر حالت غریبی­ات آیا دل که سوخت

در ادامه گلچینی از این ذاکرین اشاره دارد به:

نظر کن بار الها، های و هوی قوم اعدا را          که پرکرده ز آشوب بلا سطح ثریا را

غریب و بی­کس و تنها بود، سلطان مظلومان      روم امروزتا یاری کنم فرزند زهرا را

و ترکیبی از سروده­های آذری و فارسی اشاره دارد به:

قالوب غریب عزیزان حسین بومیداندا               میان لشکر کفار زار و درماندا

یا بیت:

سلام من سنه­ای سبط احمد مختار                نظاره­کن ز وفا سوی این غلام فگار

مرخص ایله منی تا گدیم بو میدانه                 سنین رکابون اولان شیرین غزل خانه

دیدار با ذاکرین عصمت و طهارت نیز به نوبه خود سعادتی بود که نصیبم شد و ذکر و ذاکری را به راستی دریافتم و حادثه دشت کربلا بیداری و هدایت­گری خود را در وجود این ناچیز پرتو افکند.

گزارش از عزیز امانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شبیه خوانی هنر بومی

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
السلام علیک یا ابا عبدالله یادش به خیر آن روزگار که رنگ­ها رنگی نبودند و آوازها آوازه نمی­خواستند. چشم­ها خودشان بودند و به نگاه­ها که پاییدنشان، نمی­اندیشیدند. آن روزها را می­گویم که شبیه­خوانی­ها، بیشتر از امروز بوی تعزیه را می­داد و گاهی هم عزا ازش می­بارید. این قصه را می­گویم […]