مراقب صدای خود باشید

تنفس صحیح از مهمترین عوامل در ایجاد صدای رسا و شفاف است که در این قسمت به آن می­پردازیم.

ما وقتی که می­خوانیم باید بتوانیم یک مصراع و یا یک بیت کامل را بدون مشکل در تنفس یا کم آوردن نفس به پایان برسانیم.

تنفس کامل نه تنها در زیبایی و شفّافیت صدا تأثیر دارد بلکه در طولانی­کردن مدت خوانندگی نیز به خواننده یا مداح کمک می­کند. توضیح این که هرچه هوای کامل­تر و بیشتری درشش­ها ذخیره باشد، صدا شفاف­تر و قشنگ­تر به گوش می­رسد و داشتن حجم زیاد هوا باعث می­شود که خواننده یا مداح بتواند مدت طولانی­تری را مثلاً یک ساعت یا بیشتر بدون خستگی زیاد بخواند.

اما رسیدن به این هدف قواعدی خاص دارد و انجام تمریناتی را می­طلبد که به آن می­پردازیم:

1ـ هرگز و حتی برای یک دفعه هم نباید موقعی که نفستان تمام شده بخوانید. زیرا موقعی که نفس خواننده تمام می­شود و خواننده به کارش ادامه می­دهد دیگر این هوا نیست که به تارهای صوتی کمک می­کند تا بلرزد، بلکه این خود تارهای صوتی است که با فشار زیادی که به آنها تحمیل می­شود، می­لرزند و ایجاد صدا می­کنند و این عمل برای تارهای صوتی بسیار مضر است و یکی از عوامل خستگی و گلودرد در بعضی از خوانندگان و مداحان همین امر است .پس همیشه قبل از اینکه نفس تمام شود باید صدا قطع و دوباره نفس­گیری کنید.

2ـ هر روز این تمرین را چند دفعه (حداقل 3 بار) انجام دهید به پشت بخوابید و آرام تمام ششها را پر از هوا کنید. سعی کنید در ابتدا فشار شش­ها روی پرده دیافراگم باشد به طوری که شکم کاملاً برجسته شود و بعد آرام سینه­ها را هم  از هوا پرکنید. سپس تمام هوا را به همان آرامی گاهی از دهان و گاهی از سوراخ­های بینی خارج کنید. لازم به ذکر است که هنگام خواندن هم بایستی همیشه شکم حجم هوای شش­ها را تحمل کند و نه سینه­ها. اصطلاحاً می­گویند (تنفس سینه­ای درست نیست) پس کسانیکه با نفس کشیدن سینه­هایشان جلو می­آید و شانه­هایشان به سمت بالا حرکت می­کند شکل تنفسشان غلط است.

3ـ افراد چاق که شکمشان دارای چربی زیادی است و معمولاً تنفس­های کوتاهی دارند و مرتب نفس­نفس می­زنند نیز خوانندگان خوبی نیستند.

4ـ هنگام پربودن شکم نیز موقع خوبی برای خواندن نیست پس سعی کنید 3 الی 4 ساعت مانده به خواندن، غذای کم­حجمی بخورید تا بتوانید با داشتن بالاترین حجم تنفس بهترین صدا را تولید کنید. شاهد این موضوع خواندن در غروب­های ماه رمضان قبل از افطار است. اگر امتحان کنید حتماً متوجه می­شوید که چقدر صدایتان بهتر شده است. موفق باشید.       

                                           علی بمان دهقانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آش حسین

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
چشمان اشک­آلود، بیل­های کوچکی با دسته­های چوبی، دیگ­های قطارشده و دود و آتش و صدای صلوات و دست­هایی که به طور منظّم در دیگها می­چرخند و افرادی در اطراف که هر کدام مسئول تغذیه این خط مقدم هستند و برو بیاهای فراوان ،همه و همه زیبایی خاصی به این مراسم […]

شاید برای شما جالب باشد