سخن سردبیر مجله شماره هشت

حسینیان بیایید ماه عزا رسیده نسیم عطر ارباب از آسمان وزیده
صوت منادی رسد از آسمان هفتم سیه به تن بپوشید هلال غم دمیده
در ميان تشكلهاي موجود در سطح كشور، هيأتهاي مذهبي داراي ويژگيهاي منحصر بفرد و ممتازي هستندكه دوام و تأثير گذاري آنها را نسبت به ساير تشكلهاي فعال تضمين مي نمايد.
يكي از اين ويژگي ها علاوه بر مبتني بودن بر باور و اعتقادات مذهبي، شكل گيري آنها توسط خود مردم آن هم درهر شهر، روستا و محله‌اي است كه با توجه به توسعه شهرها و محله‌ها و تنوع سلایق هر ساله بر تعداد آنها نيزافزوده مي شود.
ويژگي مهم ديگر وجود ظرفيتهاي گوناگون نهفته در هيأت است چرا كه هيأتها متشكل از اقشار مختلف مردم از معلم، روحاني واستاد دانشگاه گرفته تا دكتر و دانشجو و صنعتگر و كارگر وسرمايه دار و ديگر قشرها اعم از زن و مرد در حالي كه در هيچ يك از تشكلهاي ديگر اين ويژگي‌ها و ظرفيتها يافت نمي شود.
اما آنچه قابل توجه است اين كه متأسفانه از اين ظرفيتها و قابليت‌ها به صورت كامل استفاده نمي‌شود چه اينكه اگر از اين پتانسيل ها به صورت شايسته استفاده شود عرصه فعاليتهاي هيأت در زمينه هاي مختلف گسترش پيدا مي كند و بستر بهره وري بيشتر مردم از برنامه هاي هيأت فراهم مي شود. اينجاست كه تهيه دستورالعمل و سند چشم انداز مناسب براي هيأت های مذهبي در سطح كشور ضروري مي نمايد، اگر چه مسئولين هيأت خود مي توانند در اين زمينه برنامه و راهكارهاي مناسبي را براي هيأت خود ترسيم نمايند.
اما در رأس استان قدس رضوي است كه مي تواند براساس تجربه و سابقه طولاني كه در مديريت مذهبي دارد و همچنين به عنوان مرجع اصلي هيأت های مذهبي برنامه و راهكارهاي مناسبي را در اختيار مسئولين هيأت ها قراردهد تا علاوه بر عرصه مذهبي زمينه بهره وري از ظرفيت و توانايي هيأت ها در عرصه هاي ديگر بر اساس نيازهاي هر منطقه نيز فراهم شود. به عنوان مثال با توجه به شعار امسال مبتني بر حمايت از توليد ملي هيئات محترم مي توانند با در اختيار قراردادن امكانات و فضاهاي در اختيار و با حمايت از توليد كنندگان زمينه راه اندازي كارگاههاي كوچك را فراهم نمايند كه اين خود موجب رفع مشكل بيكاري و توليد با كيفيت و قيمت مناسب مي شود.
در شهرستان ميبد نيز يكي از نيازهاي امروز راه اندازي كارگاههاي توليد پوشاك است چرا كه دراين زمينه مردم تنها مصرف كننده هستند و بايد با قيمت زياد پوشاك مورد نياز خود را تهيه نمايند. هيئات مذهبي مي توانند با استفاده از فضاهايي كه در اختيار دارند و با حمايت از توليد كنندگان زمينه توليدپوشاك مناسب و ارزان را در سطح شهرستان و حتي استان فراهم نمايند.
در بخش صنعت توريسم نيز مي توانند با تبديل خانه‌هاي قديمي به هتل‌هاي سنتی ضمن رونق صنعت توريسم و اشتغالزايي بستر فعاليت هاي اقتصادي هيأت خود را گسترش دهند. حمايت از صنعت پرورش اسب و راه اندازي پيستهاي آموزش سواركاري، راه اندازي كارگاههاي زيلو با توليد محصولات متنوع در اين عرصه همانند توليد روكش صندلي و بكارگيري نيروهاي بازنشسته كه در قديم الايام در حرفه زيلوبافي مهارت داشته اند و آ‌موزش به زنان هيأتي ، راه اندازي سالن عقد و ازدواج در فضاهاي تكايا و حسينيه ها، راه اندازي سالن تنيس روي ميز(سانس خواهران و برادران) و اجاره دادن آشپزخانه هيأتها به بخش هاي خصوصي از ديگر زمينه هايي است كه بستر آن براي هيأت های مذهبي در سطح شهرستان فراهم است. علاوه بر عرصه اقتصاد و توليد در عرصه هاي ديگر از جمله عرصه فرهنگي، هنري و اجتماعي نيز استعدادها و ظرفيتهاي قابل توجهي در سطح شهرستان وجود دارد كه مي توان با حمايت از اين استعداد ها برنامه‌هاي متنوعي را براي مردم در طول سال تدارك ديد.
اميد آنكه با عنايت مسئولين امر و نهادهاي مربوطه و همفكري صاحب نظران اين حوزه شاهد تحولي عظيم در فعاليتهاي هيئات شهرستان و الگويي مناسب براي ديگر مناطق باشيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مجله شماره هشت

چ دی ۲۹ , ۱۴۰۰