سخن سردبیر مجله شماره شش

بسم رب الحسین (ع)

قیام عاشورا، از موثرترین حوادث تاریخ بوده که جامعه اسلامی و جهان بشریّت از برکات آن بهره های فراوانی برده است.

ویژگی های شخصیتی،اعتقادی و فکری پدیدآورندگان و مجموعه اقدامات انجام شده در واقعه عاشورا (زشتی ها و زیبایی ها ) استثنایی و بی نظیر هستندو همین مسئله باعث شده است که این واقعه اهمیت فراوان یابد.

حادثه کربلا دو صفحه دارد یک صفحه از آن جنایت و مصیبت است که در این صفحه،قتل عام انسان های بی گناه از کودک شیر خوار تا نوجوان و جوان وسالمند،اسب بر بدن شهدای کربلا تاختن ،آب ندادن به انسان های تشنه، شلاق زدن زنان و کودکان و… را می بینیم.

در صفحه دیگر از این حادثه، بر عکس صفحه قبل ، هر چه
می بینیم، زیبایی، حماسه، حق پرستی و کرامت انسانی است. با نگاه کردن به این صفحه از حادثه عاشورا انسان به خود می بالد و برای رسیدن به کمال مطلوب الهی امیدوارمیشود.

قهرمان این صفحه کربلا امام حسین(ع) بزرگترین مبارز و مجاهد تاریخ است که روح حماسه و ایثار،عشق و عرفان ،مجاهدت و فداکاری،توکل به خدا و در یک کلام روح عاشورایی بودن را در همه انسان های آزاده تاریخ زنده کرد.

در پرتو درس ها و زیبایی های حادثه عاشورا، دل های زیادی حسینی شدند تا هرگز دچار تردید نشوند و در هنگام مقابله با دشمن و جبهه بدی ها، از قدرت باطل و گستردگی جبهه نهراسند و فقط به خدا توکل داشته باشند.از امام حسین(ع) همان یک جمله«هیهات مِنَ الذله»و از حضرت زینب همان یک کلام «ما رأیتُ الاجمیلا» کافی است تا جهانی را چراغ هدایت، درهای بسته را کلید خوشبختی ، زمین های سرد را آفتاب گرما بخش و انسانیت را روح طیبه باشد. کربلا الگوی همیشگی و مثالی روشن است برای این که انسان بداند در مقابل ظلم و تباهی باید ایستاد و دچار تردید نشد.

حماسه عاشورا پیام های روشن و زیبایی های بسیاری دارد که باعث شده بعد از گذشت چهارده قرن نه تنها از یادها نرود بلکه هر روز با شناخته شدن ابعاد تازه ای از زیبا یی های آن،بر گستره و دامنه تأثیر گذاری اش افزوده شود. اما آنچه مهم است توجه به دو پیامد قیام عاشورا 1ـ عزاداری ومصیبت 2ـزیبایی های عاشورا

که معرفی این دو موضوع و انتقال به نسل جوان و نهادینه کردن آن در جامعه از وظایف مهم رهروان حسینی و هیأت های مذهبی است.

زیبایی های عاشورا مجموعه ای از پیام های اخلاقی است. زیبایی هایی که راز ماندگاری و هدایت گری حماسه عاشورا در آنها نهفته است. زیبا یی هایی چون ایثار،تکریم انسان ، توکل، صبر و استقامت، عمل به تکلیف الهی ، حس مواسات آزادگی، فتوت و جوانمردی، جهاد با نفس ، شجاعت، عزت، غیرت، عفاف و حجاب. با نگاهی به عملکرد هیأتهای مذهبی این مطلب به وضوح روشن است. در جامعه امروزی ما بیشتر به موضوع مصیبت و عزاداری که نتیجه جنایت بنی امیه است، پرداخته شده است و هیأتهای مذهبی جهت زنده نگه داشتن این موضوع تمام تلاش خود را به کار گرفته اند . ولی به زیبایی های عاشورا کمتر توجه کرده ،با توجه به اینکه هیأت های مذهبی از تأثیر اجتماعی و چگالی فرهنگی چشمگیری در کشور برخوردارند و به دلیل ماهیّت مذهبی و شکل خود جوش و مردمی شان توانایی جذب افراد بسیاری را دارند، از موضوع زیبایی عاشورا غافل شده اند.

باید توجه داشته باشیم وظیفه هیأت های مذهبی تنها عزاداری نیست و گسترۀ فعالیت آنها نباید در محرم و صفر ختم شود.هیأت های مذهبی باید در طول سال هر کدام به مناسبتی خاص که به تناسب نام و پرچم آنها است فعالیت کنند و موضوع زیبایی های عاشورا را سر لوحه کار خود قرار دهند . به عنوان مثال هیأت محبّان الرضا در جشن میلاد امام رضا و شهادت آن حضرت با اجرای برنامه های متنوع وظیفه خود را در عرصه معرفی پیا م های زیبای عاشورا انجام دهد.

یکی از راه های بهینه سازی دین داری تشکیل همین جلسات و راه اندازی هیأت های مذهبی در مناسبت های مختلف است به دلیل آنکه این هیأت ها هسته های اوّلیه ترویج دین در سطح جامعه محسوب می شوند، با گسترش این مراکز و همکاری گسترده میان آنان می توان بسیاری از جوانان را از طوفان بی دینی نجات بخشید، هیأت های مذهبی نقش هویت پذیری را ایفا می کنند. فرد با پیوند و وابستگی به این گروهها ، هم ارزش های آنان را می پذیرد،و هم از آنها تبعیت
می کند ، گروه نیز می تواند بر نحوه عمل به ارزشها از سوی افراد نظارت داشته باشد. ارتباط میان افراد و پیوند های گرمی که از دل این گروه بر می خیزد، همبستگی گروهی و در نتیجه دلبستگی به ارزشها را تقویت می کند . پیام های دینی و اخلاقی از جنس پیام های گرم درونی است. شیوه و ابزار مناسب انتقال پیام از جنس پیام های سردی چون تلویزیون  نیست ، روابط میان واعظ و مخاطب که در حسینیه برقرار
می شود، فراتر از یک رابطه ساده و صوری است که بتوان آن را در جایی دیگر ایجاد کرد. پس یکی از بهترین شیوه ها برای تربیت نسل جوان و جامع ترین روش برای تربیت در وجوه مختلف،هیأت های مذهبی هستند. و شاید روشی برای تعلیم و تربیت بهتر و کارآمد تر از هیأت های مذهبی نباشد. اما افسوس که متولیان امر آنگونه که باید وشاید هیأت های مذهبی را مدیریت نکرده اند و
هیأت های مذهبی در کشور خصوصاً شهرستان میبد بصورت سلیقه ای یا از طریق تقلید کور کورانه فعالیت می کنند .

به جاست که سازمان تبلیغات راه را به مسئولین هیأت های مذهبی نشان دهد و به کمک مشاوران و کارشناسان مذهبی برای اشاعه زیبایی های عاشورا در مناسبت های مختلف برنامه ریزی کند. خصوصا
در ایام میلاد ائمه معصومین که در شهرستان میبد کمتر به آن توجه شده و بیشتر به ایام وفات و سوگواری اهتمام ورزیده اند. هیأت های مذهبی در هر محله جهت اجرای برنامه های شاد و با نشاط باید همت مضاعف داشته باشند.

افراط در زمینه عزاداری عواقب سوئی بر شهروندان میبدی نیز گذاشته که بالا رفتن آمار خود کشی ناشی از افسردگی روحی و روانی و مهمتر از همه فقر، از عواقب آن است.آیا مطلع هستیم اورژانس بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد ماهیانه پذیرای حد اقل 15 خودکشی ناموفق از قبیل قرص خوردگی و خودسوزی و… می باشد.

بررسی های انجام شده در این زمینه حاکی از آن است. هر چند شاید افرادی که دست به خود کشی
می زنند با مجالس عزاداری بیگانه اند و در این مجالس معنوی حضور فعالی نداشته اند. ولی اگر مجالس شاد و با نشاط و معنوی در شهر فعالتر بود می توانست خرده ای درد این افراد را تسکین دهد و این افراد را از گوشه نشینی و عزلت رها کند. مگر نه این است. که امام صادق (ع) رئیس مذهب تشیع فرمود « شیعتنا مِن فاضِل طینتنا یفرحون بفرحنا و یحزنون لِحُزننا» «شیعیان ما از سرشت و طینت ما هستند هنگام شادی ما شاد و هنگام حزن واندوه ما اندوهگین هستند.» پس چه کسی باید برای این معضلات شهری برنامه ریزی کند. وقت آن رسیده با توجه به اینکه اکثر مسئولین
هیأت های مذهبی میبد افرادی کم سواد هستند. سازمان تبلیغات به کمک کارشناسان و دکترین مذهبی و مشاوران روانشناسی برای انها برنامه سالیانه تدوین کند. و با طرح های نو و متنوع هیأت های مذهبی را به سوی اهداف عــالی و پیام های زیبای عاشورایی سوق دهد.

نکته دیگر آنکه در هر محله ای اطاق فکری تشکیل شود و اهل فن و خبرگان هر محله برای مشکلات و معضلات بومی آن محله تصمیم گیری کنند و در قالب هیأت های مذهبی اجرا کنند.

کمبودی که در حال حاضر در هیأت های مذهبی احساس می شود، عدم آموزش و بصیرت و شناخت است. در هیأت های مذهبی با گسترش آموزش دین توسط مبلغان و متولیان فرهنگی می توان گام های بلندی برای محو پدیده دین گریزی در جامعه برداشت و بسیاری از معضلات فرهنگی و فکری جامعه را به راحتی برطرف کرد. چه جایی بهتر از هیأت ها می تواند نسل جوان را به سوی دین جذب کند. هیأت جایی است که در آن واحد ،دو کار انجام می دهد.
1ـ تقویت عوام 2ـ تقویت خواص، پیر و جوان ، دانشگاهی و …  همه تحت تأثیر قرار می گیرند. می توان گفت کار کرد هیأت های مذهبی تولید فرهنگ، حفظ هویت اسلامی و تحکیم همبستگی بین افراد جامعه است، که از طرق خاص همچون سینه زنی و زنجیر زنی حاصل
می شود.

سنت عزاداری عاشورا زمینه پاسداری از اندیشه شیعه را در آینده فراهم خواهد ساخت و در سایۀ عزاداری
می توان مفهوم عترت و اهداف امام حسین (ع) را تشریح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مجله شماره شش

س دی ۲۸ , ۱۴۰۰

شاید برای شما جالب باشد