محرم در میبد محله فیروزآباد

محله فيروزآباد

 فيروزآباد يكي از محلات بسيار قديمي شهرستان ميبد به شمار مي رود واز لحاظ مساحت و جمعيت بزرگترين آبادي ميبد است.از دير باز سبك و نحوۀ عزاداري اين محل به گونه اي بوده است كه زبانزد خاص و عام بوده و اين محل ميزبان زنان و مردان زيادي از اطرف استان و كشور در ماه محرم است. حتي تعدادي از ايرانيان مقيم خارج از كشور هم در ماه محرم براي شركت در اين مراسم ها به فيروزآباد مي آيند .


عزاداري ماه محرم در فيروزآباد را مي توان به چند دسته تقسيم كرد :

  1. مراسم طبخ آش شب اول ماه محرم
  2. مراسم نخل برداري روز اول محرم
  3. مراسم هاي شب اول تا شب دهم
  4. مراسم روز عاشورا
  5. مراسم شام غريبان
  6. مراسم كاروان اسراء

طبخ آش حسين(ع) :

طبخ آش در شب اول محرم در محله سر بالا (واقع در خيابان سلمان فارسي و كوچه امام رضا منتهي به حسينيه بزرگ) برگزار مي شود. اين مراسم كه از دير باز در اين محل انجام مي گرفته داراي شور و هيجاني غير قابل توصيف است. مراسم پاك كردن نخود آش، بستن اجاق، ذبح گوسفندان، عزاداري هيئت دو محل در كنار ديگهاي آش،آش نيم خام و توزيع آش بين مردم و عزاداران هر يك خود حكايتي است كه بايد بود و ديدوشنيد نظير همين مراسم هم چند سالي است كه در محله دروُگ (واقع در خيابان بين الحرمين، مهمانسراي ابوالفضل) صورت مي گيرد.

نخل برداري، ميثاق با حسين (ع) :

اين مراسم در روز اول محرم با اجتماع عزاداران در محل حسينيه چهارده معصوم (ع) شروع ميشود . طبق يك سنت قديمي يك نفر بر بالاي نخل اسامي كساني كه در گذشته و حال جزء عزادارن ، نخل بندان ، باباهاي ميادين و غيره بوده اند و از دنيا رفته اند قرائت مي کند و مردم با ذكر صلوات و فاتحه از آنها ياد مي كنند . در سالهاي اخير اسامي مقدس شهداء نيز به اين اسامي اضافه شده است سپس با صداي صلوات و سنج و طبل و دُهل و شيپور نخل بر دوش عاشقان حسين به طرف حسينيۀ بزرگ حركت مي كند. شكوه خاص و جمعيت شركت كننده در اين مراسم چنان است كه چشم هر بیننده اي را خيره مي كند و حركت اسبها و علامتها و علم نمدها در جلوي جمعيت شوري ديگر بر اين مراسم مي بخشد در حسينيه بزرگ عزادارن با قرباني كردن گاو و شتر و گوسفند ان زيادي از نخل استقبال مي كنند. و مراسم پايان مي يابد.

شبهاي خاطره انگيز:

شبهاي محرم با عزاداري دو هيئت ابوالفضلي و حسيني و گاهگاهي هيئتهاي مذهبي كه دعوت شده اند كامل مي شود. اين مراسمها ادامه مي يابد و هر چه به شبهاي پاياني نزديك مي شود حال و هواي بهتري مي گيرد. هر شب بعد از مراسم از عزاداران با شامي كه از طرف دو هيئت تهيه شده است پذيرايي مي شود. اين شبها چنان با شكوه است كه خاطره انگيز و تماشايي است. البته چند سالي كه در شبهاي پاياني مراسمهايي هم در جاهاي ديگري برگزار مي شود كه هيئتهاي دعوت شد ه به آنجا مي روند.

عاشورا طو فان كربلا :

از ساعات اوليه صبح مراسم با هيئتهاي دو دستگي با اشعار قديمي و بسيار زيبا و جانسوز شروع مي شود. عزاداران با پاهاي برهنه و لباسهاي گل آ لود و گاهي خاك و كاه بر سر ريخته به نشانه غم و اندوه با هيئتها همراهي مي كنند. اين رفت و آمد هيئتهاي دو دستگي بين حسينيه دروگ و سر بالاادامه دارد تا ظهر عاشورا. خوشبختانه چند سالي است كه با اذان ظهر عزادارن به نماز مي ايستند. و بعد از نماز مراسم ادامه مي يابد . مراسم كتل و آمدن صحنه هايي سمبليك از وقايع جنگهاي صدر اسلام و عاشورا و وقايع حاشيه اي از محرم چنان عظمتي  به مراسم مي دهد كه قابل توصيف نيست. و آنگاه نخل دوباره بر دوش ملا ئك و خيل عزادارن به جايگاه اوليه (حسينيه چهارده معصوم)بر مي گردد. و مراسم در حسينه چهارده معصوم با پذيرايي از عا شقان حسين پا يان مي گيرد.

اوج مظلوميت حسين (ع) شام غريبان :

مراسم شام غريبان تقريبا حال و هواي مراسمهاي همه جا هاي استان و كشور را دارد، حركت مردم عزادار و سيه پوش در شام تيره با شمعهايي روشن از حسينيه هاي مربوط به دو هيئت آغاز و دو باره در مسير حسينيه بزرگ و حسينيه هاي متعلق به هر دو هيئت ختم مي شود .

كاروان اسراء :

اين مراسم چند سالي است كه در فيروزآباد آغاز شده است و كارواني از اسراء و زنان و مردان زيادي با اسب و طبل و نواختن سازهاي غم(بطور سمبلي از اسراء ) از شا ه آباد (شهوا) و كاشف آباد حركت كرده و در طول مسير عزادارن ديگري هم همراه اين كاروان به طرف فيروزآباد حركت مي كنند و به فاطميه فيرو زآباد مي آيند و حسين در خاطره ها مي ماند و روزها ي ديگر و شامهاي ديگر و حسين هميشه در قلبهاست .

اربعين:

مراسم اربعين در چند نقطه از فيروزآباد صورت مي گيرد و ديگر عزاداران براي رفتن به پا بوس امام رضا آماده مي شوند.ادامه عزاداريهاي ماه محرم و صفر در مشهد صورت مي گيرد .

چند نكته :

  1.  چند سالي است كه در روز تاسوعا هم در فيروز آباد مراسمهايي باشكوه برگزار مي شود به عنوان مثال در1- بيت العباس شهرستان ميبد (خيابان سعيدي ) 2-مهمانسرا و كتابخانه ابوالفضلي (خيابان سلمان فارسي) و شب عاشورا در تعاوني 13 ميبد.
  2.  مراسمهاي هيئت فاطميه فيروزآباد در ده شب اول محرم در محل فاطميه فيروزآباد (خيابان سلمان فارسي )و مراسم نخل برداري این هیئت يك روز قبل از محرم و بازگشت نخل در روز سيزده محرم به طرف حسينيه امام سجاد (ع)

 اللهم الرزقنا في الدنيا زياره الحسين و في الاخره شفاعه الحسين(ع)

!حبيب خشايي فيروزآبادي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مجله شماره یک

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰

شاید برای شما جالب باشد