محرم در میبد محله یخدان

محلّه ی یخدان:

شهر باستانی میبد بنابر برخی روایات تاریخی در زمان ساسانیان و بوسیله مهبد یکی از پادشاهان ساسانی بنا گردید. شارستان قدیم دارای حصار و برج و باروهای مستحکم بود و شامل محلات بالا، پایین و کوچک می­شد که جملگی در محدوده نارین قلعه که هسته مرکزی شهر به شمار می­رفت، بوجود آمده بودند. به دلیل استقرار کارگاه­های سفال­سازی در محله بالا، ساکنان این محل را پیشه­وران و صنعت کاران تشکیل می­دادند. محله پایین، محل سکونت دیوانیان، اشراف و وابستگان حکومتی بود و ساکنان کوچک غالباً رعایا و کشاورزان بودند. به مرور زمان و با افزایش جمعیّت کم­کم در کشتزارهای اطراف حصار شهر ساخت و سازهایی شروع شد و اولین حاشیه­نشینان شهر به بشن­نشینان یا بشنیون معروف شدند. اما گسترش دامنه شهر کماکان ادامه داشت و بعد از بشنیون(بشنیغان)، فیروزآباد و پس از آن مهرجرد محله­های بعدی میبد بودند.

بنا بر نقل قدما در کنار راهی که از میبد به اردکان می­رفته است، در محل کنونی ناحیه مقاومت دو جندالله قلعه­ای بوده که آن را قلعه ی عالی­آباد می­نامیدند و کشتخوان و آبادی اطراف قلعه نیز به همین نام معروف بود. بعدها که برای تأمین یخ مصرفی مردم محل و آبادی­های اطراف به فاصله کمی از قلعه اقدام به ساخت یخدان (یخچال خشتی) نمودند، به مرور زمان عالی­آباد به خاطر وجود همین بنا به یخدان تغییر نام داد ، که تا به امروز هم این محله را به همین نام می­خوانند.

یخچال خشتی محله یخدان یکی از شاهکار­های منحصر بفرد در زمینه معماری سنتّی مناطق کویری ایران بوده که به گفته سالخوردگان محلّی ارتفاع آن شصت متر و دارای دیوارهای سایه­انداز بسیار ضخیمی بوده است. از آن بنای عظیم امروزه فقط یک عکس باقی مانده که محقق برجسته جناب ایرج افشار آن را در کتاب یادگارهای یزد آورده است.

مسجد جامع و حسینیه یخدان:

بنابر اقوالی که طی سالیان دراز سینه به سینه از قدمای محله یخدان تا به امروز نقل شده بنای اولیه مسجد جامع یخدان به اضافه حسینیه قدیم و حمام عمومی محل، سال­ها پیش توسط شخصی به نام مهرعلی بنا گردیده است. به گفته اهالی محل در حاشیه زیلوی قدیمی مسجد جامع که در حدود 300 سال قدمت دارد، این متن نقش شده است :وقف نمود مهرعلی بر مسجد جامع عالی­آباد یخدان.

حسینیه قدیم یخدان خشت و گلی بوده و مساحتی در حدود یکصد مترمربع داشته است که دارای چهار تکیه بوده و در هر ضلع آن سه تقّا[1] ساخته شده بوده در تکیه­های شمالی و جنوبی آن دو بیرق وجود داشت که هنگام شب برای راهنمایی افرادی که از راه بیابان می­آمدند، فانوس­هایی بر فراز آن نصب می­کردند تا مسیر را گم نکنند.

متأسفانه حسینیه قدیم یخدان در حدود 45 سال پیش تخریب و به جای آن حسینیه بزرگتری ساخته شد. در سال 1364 مجدداً این حسینیه نیز تخریب شده و با مقداری توسعه، حسینیه­ای که هم­اکنون دارالشفاء یخدان نامیده می­شود، احداث گردید.

تاریخچه عزاداری در یخدان:

مراسم ماه محرم در یخدان از ده روز قبل از آغاز ماه با اجرای مراسم شاخی شروع می­شد. مراسم شاخی که به اشکال و نام­های گوناگونی در دیگر محلّات شهر انجام می­شد،

در یخدان بدین صورت بوده که عدّه­ای از نوجوانان محل برای تأمین هیزم، جهت روشنایی حسینیه در کوچه پس کوچه­ها پرسه می­زدند و از درب خانه­ها هیزم­های نذری مردم را جمع­آوری می­کردند. اشعاری که در مراسم شاخی یخدان خوانده می­شد بدین مضمون بود:

شاخی شاخی ارمنی

                      شعله به شعله ارمنی

عشق حسین و عباس

         چکیده[2] بده درانداز

یا هیزمه یا کُنده

        پاده چَخُد[3]  ِمجُنبه

هیزم­های جمع­آوری شده در محلّی انباشته می­شد تا در شب­های محرم جهت روشنایی محل عزاداری از آن­ها استفاده شود.

در میادین که امروزه حسینیه نامیده می­شوند و در قدیم دارای کارکردهای متفاوتی بودند، این کار بر روی کلک که ساختمانی هشت ضلعی بود و در نقطه مرکزی میدان ساخته می­شد، انجام می­گرفت.

نخل­بندی:

سه روز مانده به محرم مراسم نخل­بندی شروع می­شد و روز اول قسمت جلوی نخل را تزیین می­کردند، تزئینات نخل شامل شمشیر، سرو، آینه، جرس و علم و … می­شد، که هریک از اینها نهادهایی است که دارای معانی بلند و حکیمانه­ای می­باشد و یادآور وقایع عاشورای سال 61 هجری است. در روز دوم قسمت پشت نخل را می­بستند و روز سوم هم جرس­ها، پوش و علم­های حاشیه نخل را نصب می­کردند. شایان ذکر است در پایان هر روز نخل­بندان در منزل شخصی که موقوفه این کار را در دست داشت برای صرف ناهار، مهمان بودند. خوشبختانه نخل­بندی و مراسمات جانبی آن هنوز به شکل سنتّی برگزار می­شود.

شبهای محرّم:

مراسم عزاداری در یخدان از شب اول محرم شروع می­شود و شکل عزاداری در قدیم خواندن اشعار دودستگی بود که در دیگر محلات قدیمی شهر نیز مرسوم بوده و در یخدان به اشعار دور کلک معروف است. این اشعار که از معانی و مفاهیم بسیار زیبایی برخوردار است و هر شنونده­ای را مجذوب خود می­نماید، در محله یخدان توسط شاعری بومی به نام شعبانعلی، که ظاهراً نابینا بوده و در حدود 110 سال پیش می­زیسته است، سروده شده و توسط فردی به نام قاسم محمدحسن یادداشت و در حسینیه مورد استفاده قرار می­گرفت. بعد از ایشان این کار توسط آقای محمد یزدی (ممد شمر) که خود از اساتید بنام تعزیه میبد است پیگیری شده و تاکنون نیز ادامه دارد. در ادامه چکیده­ای از این اشعار که به مناسبت نامگذاری شب­های دهه اول محرم مورد استفاده قرار می­گیرد، با هم زمزمه می­کنیم:

شب اول محرم:

اهالی یخدان شب اول محرم را به پاس شکرگزاری و قدردانی از ولی نعمت تمام مردم ایران حضرت علی بن موسی­الرضا(ع) و به یاد غربت و مظلومیت حضرت رضا و جدّ بزرگوارش حسین(ع)  با این شعر شروع می­کنند:

ای شیعه بِگریید شب اول ماه است

  هرکس به حسین گریه کند پاک گناه است

ای شیعه بگریید بر احوال غریبان

       بر شاه خراسان که غریب­الغربا است

از دیگر اشعاری که در شب اول قرائت می­شود، شعری است با مضمون نامه­های دعوت کوفیان از امام حسین(ع) و بی­وفایی آن­ها پس از حرکت امام از مدینه:

نامه بنوشتند کوفی بهر من

                 تا شدم آواره از شهر و وطن

کوفیان این رسم مهمانی نبود

               تشنه باشند جمله اطفال من

شب دوم:

هرکس از بهر حسین بن علی بر سر زنه (زند)

           دست خود بر دامن اولاد پیغمبر زنه

شافع جُرم و گناهش می­شود شاه نجف

خیمه امیدواری بر لب کوثر زنه

شب سوم:

خیمه در صحرا زد او بی­واهمه

بهر قربانی عزیز فاطمه

در حضور آورد آنگه اصغرش

قاسم و عباس و عون و جعفرش

شب چهارم:

اهل بیت مصطفی در کربلا مأوا گرفت  

شد محرم غم به دل­های محبان جا گرفت

بار بر پُشت شترها چون نهادند بر زمین  

اهل بیت مصطفی در کربلا مأوا گرفت

شب پنجم:

شب پنجم ماه محرم، شب مخصوص عزاداری حّر بن یزید ریاحی است و اشعاری که در این شب قرائت می­شود در همین راستاست:

شد وارد دشت بلا، حُرّ نام­آور

ره بسته شد بر شاه دین، اندر آن کشور

گفتا سکینه با پدر، با دو چشم تر

از خوف این لشکر شدم، ای خدا مضطر

شب ششم:

ای دُر دریای نجف، شیر یزدانی

ببین کشتی عمر حسین، گشته طوفانی

ای زور بازوی نبی، نسل عمرانی

بنگر به حال یوسفت، گشته قربانی

شب هفتم:

شب ورود شمر بن ذی­الجوشن به کربلا و دستور بستن آب بر خیام ابا عبدالله(ع)

دسته اول:

لرزه بر افلاک و زمین آمده  

شمر ستمکار لعین آمده

شورش و افغان و زاری بر ملایک­ها گرفت  

قصد شهنشاه مبین آمده

سرز تن شاه شهیدان بُرید

دسته دوم:

حرمله با تیر و کمان آمده

از ستمش لرزه به جان آمده

تیر سه شعبه به نشان آمده

اصغر بی­شیر گلویش درید

شب هشتم:

شب عزاداری حضرت علی­اکبر(ع) :

زمین و آسمان وا حسرتا شد

علی­اکبر شهید اشقیا شد

ببستند آب را بر روی ایشان

فغان و العطش در خیمه­ها شد

دسته اول:

خروش از کوفی و شامی برآمد

که شور محشر است این

خلیل است یا ذبیح یا آنکه حیدر

یقین پیغمبر است این

دسته دوم:

صدا از ابن سعد دون بر آمد

که ماه انور است این

علی­اکبر است این  
   

جوان­ هاشمی شبه پیمبر

شب نهم:

شب تاسوعای قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل­العباس(ع) :

شام نهم محرم اومه(آمد)

بانگ عطش از حرم بر اومه

عالم همه در خروش و شیون

ای وای که وقت ماتم اومه

عباس نما صبر و مخور آب روان را

کن یاد لب خشک شه تشنه­لبان را

دادی به سکینه به حرم وعده آبی

از سوز عطش برده ز دل تاب و توان را

شب عاشورا:

آخرین شب حیات ظاهری امام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای امام، شب نماز و شب راز و نیاز، شب خلوت عاشقان مرام حسین با خداوندگار حسین، شب حسین و صلاۀ خاشعانه­اش و شب شورآفرینی سفینۀ ­النجاه با مناجات عارفانه­اش

این غلغله از چیست که گویا عرصات است

محروم همه جنّ و ملایک ز حیات است

یا شورش محشر شده بر خلق هویدا

یا آنکه حسین تشنه لب آب حیات است

یک امشب دیگر حسین در خیمه مهمان است

فردا سرش بالای نی با صوت قرآن است

فردا علی­اکبر تنش در خاک غلطان است

فردا تن قاسم به زیر سُمِّ اسبان است

روز عاشورا:

با دمیدن سپیده و طلوع خورشید خون رنگ عاشورا، سرانجام شبی که میلیون­ها نفر در سراسر گیتی از صمیم قلب آرزوی به صبح نرسیدن آن را دارند، با تقدیر الهی به پایان می­رسد.

عاشورا فریاد ناله­های عطش­گونه از کویر گونه­های جفا دیده

مراسم روز عاشورای حسینی در محله یخدان با عزاداری مردم در مسجد جامع که مراسم روضه­خوانی طبق یک صیغه وقف در روزهای هشتم، نهم و دهم محرم در آن برپا می­شود شروع شده و پس از آن عزاداران عازم حسینیه می­شوند تا ادامه مراسم را در آنجا انجام دهند.

برخی از اشعار روز عاشورا بدین شرح است:

وا مصیبتا امروز روز عید قربان است

پادشاه مظلومان از عطش پریشان است

وا مصیبتا  امروز شمر می­کشد خنجر

بر گلوی شاه دین بوسه­گاه پیغمبر

گفت هل من ناصر ینصر منم سبط رسول

یک حسین و در میان صد هزاران لشکر است

مادرم زهرا، برادر مجتبی بابم علی

خود حسینم ای جماعت جد من پیغمبر است

هیأت سقّا:

یکی از مراسمات بسیار زیبا و منحصر بفردی که فقط در محله یخدان برگزار می­شود، عزاداری هیأتی به نام سقاّست که اعضای آن را اطفال زیر 10 سال تشکیل می­دهند. این هیأت برنامه عزاداری خود را در روز عاشورا انجام می­دهد و نحوه اجرای آن بدین شکل است که این کودکان کاسه­ها یا جام­هایی خالی از آب را در دست گرفته و با خواندن این اشعار به یاد تشنگی اطفال امام حسین(ع) دل هر بیننده و شنونده­ای را به درد می­آورند.

باد صبا از وفا             برو سوی خیمه­ها

بگو به آن طفلُها           آب میسّر نشد

صبا برو در بقیع          بگو به زهرا یقین
حسین تو تشنه است    آب میسّر نشد

صبا برو در نجف          بگو شه لو کشف

اهل حرم تشنه­اند        آب میسّر نشد

شایان ذکر است یکی از کارهای بسیار پسندیده­ای که در یخدان انجام می­گیرد آن است که همزمان با پخش صدای اذان از مسجد، مراسم عزاداری تعطیل و عزاداران، نماز ظهر را به جماعت برگزار می­کنند. بعد از اقامه نماز، عزاداران به زیارت اهل قبور می­روند و برای درگذشتگان فاتحه می­خوانند.

نخل­برداری :

اولین نخل حسنیه دارالشفاء یخدان در حدود 130 پیش ساخته شده و بانی آن فردی به نام استاد علی­اکبر فرزند استاد رضا معروف به آسیابان بوده است. هم­اکنون حسنیه دارالشفاء دارای دو نخل است که یکی نخل بزرگ و دیگری کوچک نامیده می­شود. در شب تاسوعا نخل بزرگ را در حسینیه می­چرخانند و مراسم قربانی کردن نذری­ها هنگام حرکت نخل انجام می­گیرد. نخل را هفت مرتبه دور حسینیه می­چرخانند و بعد در جای اولیه قرار می­دهند.ظهر روز عاشورا مراسم نخل­برداری با چرخاندن نخل کوچک انجام می­شود و در روز سیزده محرم نیز هر دو نخل را با هم برمی­دارند، که این مراسم از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است. در گذشته بعد از چرخاندن نخل شخصی بر بالای آن به نوحه­سرایی می­پرداخت و با خواندن اشعاری سوزناک حال و هوایی عجیب به محل عزا می­بخشید:

ای تشنه لب کرب و بلا جای تو خالی

یا فاطمه در کرب و بلا جای تو خالی

عباس علمدار حسین جای تو خالی

ای تشنه لب کرب و بلا جای تو خالی

ای اصغر بی­شیر حسین جای تو خالی

ای تشنه لب کرب و بلا جای تو خالی

ای­اکبر ناشاد حسین …

آشپزی:

مراسم آشپزی در طول سال و به مناسبتهای مختلف بر گزار می شود که اکثراً دارای موقوفه است. به طور مثال شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست وهفتم ماه مبارک رمضان، شبهای پنجم، نهم و دهم محرم و روز عید مرتضی علی و از جمله آشی که در نیمه ماه شعبان طبخ می شود و به دلیل آنکه هزینه ملزومات آن از محل کمکهای مردمی تأمین می شود به آش میونِِ دِه ( میانِ دِه ) معروف است.

حسینیه چهارده معصوم(ع) یخدان:

حسینیه چهارده معصوم یخدان یکی از حسینیه­های نسبتاً بزرگ شهر است که به گفته متولیان آن در سال 1364 و بنا بر خواب یکی از سادات محله یخدان، احداث گردید. این حسینیه که در سال 1383 مسقّف شده علاوه بر مراسمات و آئین­های مذهبی از جمله تعزیه­خوانی که در طول سال در آن انجام می­گیرد، مکان عزاداری هیئات فاطمیه و شهزاده علی­اکبر(ع) یخدان در ماه محرم است.

هیئات مذهبی یخدان:

اولین هیأتی که در محله یخدان تأسیس شده هیأت حضرت موسی بن جعفر(ع) و هیأتی زنجیرزنی بود که در سال 1344(ه.ش) تأسیس گردید. این هیأت درسال 1354 به هیأت فاطمیه تبدیل شد و از آن سال به بعد رسماً برنامه عزاداری ندارد و فقط تولّد حضرت امام رضا(ع) به مشهد می­رود.

و اما هیأت فاطمیه که در حسینیه چهارده معصوم(ع) عزاداری می­کند و تابستان به مشهد می­رود.

هیأت حسینی یخدان در دارالشفاء برنامه عزاداری دارد و تابستان به مشهد می­رود.

هیأت ابوالفضلی یخدان هم در دارالشفاء عزاداری می­کند و همه ساله روز بعد از اربعین عازم مشهد مقدس می­شود.

هیأت شهزاده علی­اکبر(ع) که در حسینیه چهارده معصوم(ع) یخدان به عزاداری می­پردازد .

در سال­های اخیر چند هیأت دیگر هم در یخدان تشکیل شده که عبارتند از: هیأت شاهزاده علی­اکبر(ع) تکیه شهداء یخدان، هیأت شاهزاده علی­اصغر(ع) که هیأت مشهد است و هیأت حسینی مسجدالزهراء یخدان.

شاخص­ترین مراسم عزاداری در یخدان:

شاخص­ترین مراسم عزاداری محله یخدان روز سیزده محرم در حسینیه دارالشفاء برگزار می­شود و آن عبارت است از اجرای کامل تعزیه شهادت امام و یارانش که بازسازی کامل صحنه عاشورا و غارت خیام اباعبدالله(ع) و نیز مراسم خاکسپاری شهداء کربلا بوسیله قبیله بنی اسد است که به شکلی زیبا و با تلفیقی از تعزیه و مداحی برگزار می­گردد.

در پایان از مردم خونگرم و عزیز محله یخدان و نیز مسئولین محترم حسینیه چهارده معصوم یخدان که شب­هایی چند زحمت میزبانی ما و نیز مشقّت گردآوری عکس­های قدیمی و جمع­کردن افراد مطلّع محلی را به عهده داشتند، صمیمانه متشکریم و ضمن تشکّر ویژه از تمامی کسانی که با صبر و حوصله به سؤالات پاسخ گفتند و ما را در ارائه گوشه­ای از آداب و رسوم عزاداری محله یخدان یاری نمودند، بویژه آقای حاج­محمد یزدی و برادران فلاح، به ذکر فهرست­وار ناگفته­هایی از آداب و رسوم عزاداری یخدان اکتفا می­کنیم:

ـ هیأت محمودآباد در شب هفتم یا شب تاسوعا به یخدان می­آید.

ـ هیأت یخدان بعداظهر تاسوعا به محمودآباد می­رود.

ـ پذیرایی از عزاداران  حسینی در دو حسینیه دارالشفاء و چهارده معصوم(ع) صورت می­گیرد.

ـ ناهار روزهای تاسوعا و عاشورا در دارالشفاء و ناهار روز سیزده در حسینیه چهارده معصوم طبخ و به عزاداران داده می­شود.

ـ مراسم تعزیه­خوانی علاوه بر روز سیزده در شب تاسوعای حسینی و با اجرای تعزیه حضرت عباس(ع) برگزار می­شود.

ـ مراسم شام غریبان از حسینیه چهارده معصوم به سمت دارالشفاء و بالعکس انجام می­گیرد.

ـ مراسم اربعین حسینی، شب اربعین در دارالشفاء برگزار می­گردد.

سید مهدی پور جعفری  فیروزآبادی


1ـ سکوهای اطراف میدان(حسینیه) که برای نشستن و تماشای مراسم تعزیه­خوانی از آن استفاده می­شود.

1ـ هیزم، سَرمَر یا کُنده

2ـ چخ: چرخ ریسندگی قدیم زنان میبدی که از آن برای تبدیل پنبه به نخ استفاده می­کردند. پاده چَخُد مِجُنبه: پایه چرخت لق می­شود. و در اینجا مراد آن است که اگر هیزمی ندهی پایه چرخت که از چوب است لق می­شود.ومجبور می شوی همان را به جای هیزم بدهی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سخن سردبیر مجله شمار چهارم

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
نوکری و خدمت در دستگاه ابا عبدالله ­الحسین کاری است والا و عرفانی و یک توفیق الهی و افتخاریست بس عظیم. که توفیق این عمل والا نصیب و روزی هرکسی نخواهد شد و این نعمتی است از جانب باریتعالی که شکر آن بر هر عاشق وارسته واجب است. حدیثی از […]

شاید برای شما جالب باشد