تمثالها

تقدس قائل­شدن به امور عبادي و معنوي در نزد پيروان همه اديان و مذاهب امري مهم و قابل تحسين است، اين امر نه تنها نسبت به اله و معبود هر آیين بلكه نسبت به هر امري كه مرتبط با آن اله و معبود باشد هم برمي­گردد. لذا مي­بينيم بسياري از اماكن، ‌ازمنه و اشخاص داراي قداست و احترام مي­باشند. دين مبين اسلام نيز بر اين امر صحه گذاشته و در قرآن كريم از بسياري از اماكن، ازمنه و اشخاص با عظمت ياد شده است. در مذهب حقّه شيعه نيز شيعيان به عنوان پيروان سيره و روش پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) در اين خصوصيت سرآمد ساير فرق اسلامي هستند و در اين ميان كربلا، دهه محرم و امام حسين(ع) نماد بارز قداست اماكن، ازمنه و اشخاص مي­باشند و در طول تاريخ آنچه به نوعي مرتبط با اين سه عنوان مهم بوده نيز قداست يافته و مورد احترام است. اما آنچه در اين مقال بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه دشمنان مذهب حقّه شيعه و نهضت انسان ساز عاشورا از اين فرصت نهايت سوءاستفاده را برده و مي­برند و در زمينه­هاي مختلف حوزه عاشورا امور و مسائلي را با رنگ و لعاب مذهبي در اعتقادات باورها و رسوم شيعيان وارد نموده­اند. بصورتي كه با گذشت زمان جزء لاينفكي از اعتفادات و رسوم شده­اند البته اين امر نه به اين معناست كه آنها مستقيماً و آشكارا از اين نگاه تقدس­آميز شيعيان استفاده نموده­اند بلكه به شيوه­هايي غير مستقيم با ايجاد زن خود شيعيان بستر اين امر را فراهم نموده­اند و متأسفانه بسياري از دست­اندركاران اين عرصه نيز ندانسته در اين مسير حركت كرده و مي­كنند. مطرح شدن بحث تحريفات عاشورا در نيم قرن اخير و احكام شرعي بسياري در حرمت و كراهت بعضي از شيوه­هاي عزاداري نشان از عمق وقوع اين امر دارد. بجاست همه دست­اندركاران كه توفيق خادمي اهل بيت(ع) را دارند در اين مسير از نظر علما و صاحب­نظران بهره ببرند و راه را بر هر سوء استفاده ببندند.

يكي از اين موارد كه چند سالي است در حال رونق­گرفتن است عكسها و تصاوير منتسب به ائمه معصومين(ع) و شهداء كربلاست. ابتدا تصاوير منتسب به اميرالمؤمنين(ع) و سپس امام حسين(ع)‌ و امروزه تصاوير كامل از دوازده امام(ع) چاپ، توزيع و مورد استفاده قرار مي­گيرد.

از بحث شرعي آن كه بگذريم براستي طبق كدام منطق و دليل عقلي مي­توان به اين گونه تصاوير رنگ تقدس بخشید، تصویرگر و نقاش اینگونه تصاویر بر چه اساس و مدرکی به خود این اجازه را داده است كه اين چنين تصاوير را بنام اين بزرگواران طراحي كند آيا جز اين است كه هيچ­گونه مدرك عقلي و شرعي وجود ندارد و آنها تنها به فكر سوءاستفاده از اعتقادات و باورها در جهت كسب سود مي­باشند و جاي اين سئوال براي خود ماست كه خود، عقلاً چند درصد احتمال مي­دهيم كه اين گونه تصاوير به آن بزرگواران شباهت و يا حداقل كمترين تناسبي داشته باشد. آيا اگر ماهرترين نقاش و تصويرگر بر اساس قيافه شما و پدر و پدربزرگ و ديگر بستگان شما تصويري را به عنوان جدّ بزرگ شما كه هيچ­كس او را نديده است بكشد، شما مي­پذيريد و در طاقچه خانه­تان نصب مي­كنيد.

براستي ما را چه شده است كه به راحتي و بدون هيچ دليل عقلي و شرعي هر تصويري را كه تصويرگري بنام ائمه معصومين با آن جايگاه تقدس بكشند را مي­پذيريم و رنگ تقدس مي­بخشيم آيا بايد هر امري را به اسم اهل بيت(ع)‌ و بدون دليل و مدرك و تأييد صاحبان نظر و علماء بپذيريم و سوءاستفاده­كنندگان را به هدف نهايي خود كه همان تضعيف مذهب حقه شيعه و تنزل شأن و جايگاه اهل بيت(ع) است، برسانيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مراقب صداي خود باشيد (3)

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
نابرده رنج گنج ميسر نمي­شود كساني كه از صداي خود استفاده مي­كنند لازم است از خوردن بعضي از غذاها به طور دایم و از بعضي بطور موقت دوري كنند كه به آن ((پرهيز)) مي­گویيم همچنين خوردن بعضي از غذاها به شفاف­كردن صداي خواننده و مداح كمك مي­­كند.لازم به ذكر است […]