کربلا در یک نگاه

سلام علی اهل القبور بکربلاء

در میان شهرها و اماکن مذهبی جهان کمتر جایی را مشاهده می­کنیم که مانند کربلا چنین محبوبیتی پیدا کرده­باشد این محبوبیت نه تنها به مسلمانان و فرق اسلامی بلکه به سایر ادیان نیز باز­­می­گردد. احادیث و روایات نبوی و معصومین در باب کربلا آنقدر فراوان است که جای بحث باقی نمی­ماند در این میان ارادت خاص شیعیان به کربلا و حضرت حسین بن علی(ع) و یاران جای بحث دیگری است در این مقوله مختصری بسیار ناچیز از چگونگی ساخت و ساز تحولات در حرم مطهر و صحن و بارگاه حضرت امام حسین (ع) را نقل می­کنیم شاید ره توشه­ای باشد برای عاشقان حسین(ع) و بالا رفتن سطح اطلاع دوستداران اهل بیت. شاید اولین زائران قبر مطهر همان طوائفی بودند که در اطراف کربلا ساکن بودن یکی از آن قبایل بنی­اسد بودند که در قاضریه  سکونت داشتند. اینان اولین کسانی بودند که بر محل حادثه عظیم کربلا حاضر شدند و پس از به خاکسپاری اجساد مطهر شهداء توسط امام سجاد (ع) و طائفه بنی­اسد رفت و آمد زائران و در کنار آن ساخت و سازهایی بسیار ناچیز به صورت سایبان و حصار شروع گردید. مجموعه حرم مطهر کنونی دارای چند بخش است

گودال قتلگاه یا همان سرداب کنونی که توسط پله­هایی با درب نقره­ای به داخل حرم متصل شده است (زیارت این قسمت برای عموم آزاد نیست و در طول تاریخ حتی بزرگانی که قصد زیارت آنجا را داشته­اند چه بسیار از خود بیخود شده و گاهی حتی آنها را بیهوش از آن نقطه بیرون آورده­اند )

درست روی سرداب (قتلگاه) صندوق و ضریح مطهر قرار دارد که در طول تاریخ چندین بار این صندوق و ضریح تعویض و تعمیر گردیده است. اطلاع دقیقی از صندوقهای قبل از صندوق خاتم­­کاری شده و بسیار زیبای اهدایی توسط شاه اسماعیل صفوی در دست نیست. صندوق کنونی در عصر شاه طهماسب یا شاه سلطان حسین ساخته شد و تاریخ ساخت آن 1133 نوشته شده و در سال 1216 این صندوق در آتش سوخت ولی از بین نرفت و دوباره تعمیر گردید ( این آتش­سوزی بنا به نوشته تاریخ توسط وهابی­ها صورت گرفت). این صندوق به صورت شش­گوشه و بسیار زیبا با آیات قرآن و کنده­کاری­های عالی با عاج از شاهکاری­های صنعت آن دوره است.

ضریح مقدس نیز چندین بار تعویض شده که می­توان از آن­ها نام برد 1- ضریح فولادی که سفیدرنگ بوده 2- ضریحی که از چوب و نقره ساخته شده بود 3- ضریحی که ناصرالدین­شاه قاجار آن را اهداء کرد 4- ضریح نقره ­دیگری که آن هم ناصرالدین­شاه تقدیم کرد که بعدها با تعویض با ضریح دیگری آنرا به سامراء بردند و بر روی قبر مطهر امام علی­النقی و امام حسن عسکری نهادند 5- ضریح کنونی که از هند توسط شیعیان ساخته شده است البته در سالهای اخیر ضریح دیگری در ایران در حال ساخت است طول شبکه ضریح کنونی 5/5 متر و عرض 5/4 متر و دارای 5 دهنه مشبک در طول و سه دهنه مشبک در عرض است در پیش رو با نقره آیه و لا تحسبن الذین قتلوا… و در بالای سر آیه نور و در آخر هم حدیث پیامبر به جابر ابن عبدالله انصاری در مورد کربلا و زیارت قبر حسین(ع) نگاشته شده است در بخشهای بعدی به چگونگی ساخت گنبد و صحن و سرای حسینی می­پردازیم اما نخست ببینیم که شروع ساخت ضریح و صحن و سرا و ساختمان سازی از چه زمانی بوده است. به طور حتم از همان روز 11 محرم سال 61 هجری و درست بعد از خاکسپاری اجساد مطهر شهداء و آن هنگامی که امام سجاد (ع) با انگشت بر خاک قبر نوشت (( هذا قبرالحسین الذی قتلوه عطشانا)) علامت قبر حفظ شده و در طول تاریخ تکمیل شده است. هنگامیکه در سال 64 هجری یزید به هلاکت رسید و توابین قیام کردند و به کربلا رفتند قبر دارای سایبان و سقف بوده و حتی دربانانی بر آن بودند تا زمان هارون­الرشید که قبر و ساختمان تخریب گردید و درخت سدری را هم که در کنار قبر روئیده بود قطع کرد و همچنین در زمان متوکل عباسی که بر قبر و صحن و سرا آب بستند و آنجا را شخم زدند و زائران را بسیار مورد آزار و اذیت قرار می­دادند این برنامه ادامه داشت تا زمان المنصرکه زیارت قبر حسین (ع) آزاد گردید و ساختمانی و قبه و بارگاهی ساخته شد و دربانان و خادم­هایی معین شد در زمان آل بویه که شیعی مذهب بودند آبادی این اماکن با جدیت دنبال گردید.

صحن حسینی محوطه اطراف حرم مطهر که دارای 7 درب می­باشد با اسامی 1- باب­القبله 2- باب قاضی­الحاجات 3- باب زینبیه 4- باب سلطانی 5- باب­السدره 6- باب بازار 7- باب­الصافی یا (بین­الحرمین)

دیوار همه درب­ها با کاشی­کاری­های زیبایی نقش شده­است

از ویژگی­های حرم مطهر وجود دو مسجد در بالای سر و پشت سر است. مسجد بالای سر در زمان بنی امیه و درست چند سال بعد از واقعه کربلا ساخته شده و مسجد پشت سر در زمان آل بویه ساخته شده­است.

گنبد و گلدسته­ها

گنبد تا قبل از نادرشاه به صورت کاشیکاری بوده نادرشاه آنرا طلا گرفت و پس از او نادرالدین­شاه قاجار آن را طلا کرد و طلاهای قبلی را برای گنبد حرم عسکرین بردند. ماذنه و گلدسته­ها توسط زن فتحلی­شاه قاجار طلا گردید.

اطراف روضه منوره رواق­ها وجود دارد که آیینه­کاری شده که آیینه­کاریهای داخل رواق از سال 1295 شروع شده است و در زمان قاجاریه به اوج خود رسیده­است

جالب توجه است بدانیم در دوران پهلوی هیچ اقدامی نشده ­است و هرچه هدایا و نذورات پرده توسط دوستداران و مردم تقدیم گردیده ­است.

با این اوصاف اگر بار دیگر تاریخ را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که بارگاه حضرت حسین تاکنون چند بار مورد بازسازی قرار گرفته­است 1- عمارت­های اولیه توسط بنی­اسد و ساختن مسجد در همان سالهای نخست 2- عمارت بعد از هارون­الرشید تا زمان متوکل (متوکل چهار بار اقدام به تخریب قبر نمود و ذخائر آنجا را غارت کرد) 3- عمارتی که عباسی ساخت از سال 247 تا 273 باقی بوده 4- بنای پادشاه طبرستان که معاصر با معتصم عباسی بود از سال 273 ت283

 5- عمارت عضدالدله دیلمی در سال 369

6- عمارت حسن بن مفضل وزیر سلطان­الدوله دیلمی 7- عمارت دوران آل بویه 8- از دوران آل­بویه به بعد چند نوبت تخریب و بازسازی و تعمیرات صورت گرفته­است تا شاهان صفوی و قاجار

رأس­الحسین: در طول دورانهای مختلف راجع به محل دفن سر مقدس امام حسین اختلافاتی وجود­داشته است.

گروهی دمشق و مدینه و گروهی در نجف می­دانند عده­ای نیز آن را در مصر و کوفه، ولی اکثریت شیعه را اعتقاد بر آن است که سر مبارک امام­حسین به بدن امام­حسین ملحق ­گردید و این کار توسط حضرت سجاد(ع) صورت­گرفت.

در پایان به چند نکته دیگر اشاره می­شود و آن قبر جناب حبیب ­ابن ­مظاهر یار باوفای امام­حسین در درب ورودی حرم مطهر .

حرم ابراهیم مجاب در گوشه دیگری از حرم امام­حسین و قبور مطهر هفتاد و دو تن در گوشه جنوبی حرم مطهر که گویا محوطه­ای که هم­اکنون به نان هفتاد و دو تن نامگذاری شده و دارای ضریح و پنجره فولاد است همان محل دفن شهداء است و پنجره فولاد هدیه انیس­الوله همسر ناصرالدین­شاه قاجار است این بود گوشه­ای بسیار ناچیزی از چگونگی ساخت و ساز حرم مطهر امام حسین(ع) و یاران باوفایش.

امید آنکه خداوند متعال زیارت کربلا و عتبات عالیات را نصیب همه دوستداران آن حضرت بگرداند و ما نیز چه در کنار حرم­های مطهر و چه در جاهای دور تا اندازه ممکن در ساخت و سازهایی که در چند سال اخیر شروع گردید سهمی پیدا کنیم.

اللهم الرزقنا فی­الدنیا زیارۀ الحسین

و فی الاخرۀ شفاعۀ الحسین

حبیب خشایی / رمضان

1428

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

فرهنگ واژه‌هاي عاشورا در ميبد

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
بیلگ (Beelog) : کمچه، کمچه بزنیم: وسیله­ای است برای به هم زدن آش جهت جلوگیری از ته گرفتن دیگ. اوگردان (Ogardan): آب­گردان. پاتیل (Patil) طشت (Tasht): ظرف بزرگ مسی. کنده (Konda): تنه و ریشه درخت. سرمر (Sarmar): سرشاخه­های خشک که مناسب سوزاندن باشد. کم (Kam) غربال، موبیز (Gharbal) طغار (Teghar): […]