از شور تا شعور

بر اساس آيات متعدد قرآن كريم و رواياتي كه از پيامبر اسلام و ائمه معصومين به دست ما رسيده است، دوستي خاندان رسول اكرم(ص) و اهل بيت(ع)‌ براي مسلمانان امري واجب تلقي شده است. روشن است كه دوستي ملزوماتي دارد و محبّ صادق كسي است كه شرط دوستي را چنان كه بايد و شايد به جاي آورد. يكي از مهمترين لوازم دوستي، همیاري در برپايي جشن و سرور در ايام شادي اهل بيت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان است.

بنابراين باتوجه به مطالب ذكر شده مي­توان فلسفه حكمت عزاداري بر اهل بيت(ع) را در اموري مانند انسان­سازي، جامعه­سازي و انتقال فرهنگ شيعه به نسل بعد جستجو كرد. در اين رابطه برپايي مجالس عزاداري اهل بيت(ع) قرنهاست كه در گوشه و كنار جهان و به طرق مختلف انجام مي­گيرد و اقوام و مليّت­هاي گوناگون هركدام با ابداع نوع خاصي از عزاداري سهم به سزايي در گسترش فرهنگ غني شيعه داشته­اند. به عنوان مثال منشأ زنجيززني را از كشورهاي هند و پاكستان دانسته­اند و يا اصل سنت سينه­زني كه در ميان اعراب رايج بوده است و تعزيه كه هنر بومي ايرانيان است. بنابراين قدم نهادن در هيأتهاي مذهبي گامي است بلند به سوي معرفت و متابعت از دستورات پيامبر و ائمه معصومين(ع). به ادعا نتوان شيعه بود شيعه كسي است كه پاي خود بگذارد به جاي پاي علي.

متأسفانه جوي كه امروز در برخي از هيأتهاي مذهبي حاكم است، چيزي متفاوت از فلسفه عزاداري و فاقد ارزشهاي لازم براي تعالي بخشيدن آرمانهاي مذهب تشيّع است و بيشتر هيأت به محلي براي كسب درآمد و خودنمایی برخي افراد تبديل شده است.

خودمان را عرض مي­كنم. در همين شهر ميبد كافي است كه چرخي در خيابانها و ميادين شهر بزنيم و نگاهي به در و ديوارهاي آن بيندازيم. كمتر روزي است كه چشممان به پارچه­نوشته­ها، بنرها و تابلوهاي تبليغاتي نيفتد كه فلان مداح از شهر فلان در حسينيه بهمان مراسم سينه­ زني دارد. حال كافي است سري به يكي از همين مجالس بزنيم. در بدو ورود، تعداد زيادي افراد را مي­بينيم كه بيرون از مجلس نشسته و منتظرند تا سخنراني واعظ تمام شود و با شروع مداحي وارد مجلس شوند.

حال بماند اذكار و اشعار بي­وزن و قافيه­اي كه توسط برخي از اين مداحان ارائه مي­شود و گاهاً برخي از آنها نوعي بي­احترامي نسبت به ائمه و دور از شأن حضرات معصومين(ع) است. به راستي تأثير كلام مداحي كه براي يك مجلس يك ساعته مبالغ چند صد هزار توماني دريافت مي­كند و هزينه بليط رفت و برگشت هواپيمايش از صندوق هيأت پرداخت مي­گردد و در همين مجلس عزاي حسيني، مردم را با الفاظ زشت و دور از فهم و شعور خطاب مي­كند، تا چه حد است.

شايد تا به حال براي شما نيز پيش آمده و گذرتان به يكي از مراكز پخش نوار و سي­دي افتاده باشد. با نگاه اجمالي به ليست نوارها متوجه مي­شويد كه بيشتر نوارهاي موجود را مداحي با سبكهاي جديد تشكيل مي­دهند و قسمت اعظم مجالس ضبط شده نيز سينه­زني آن هم به سبك شور است.

به وجود آوردن شور حسيني در مجالس عزاداري و در قلب و جان جوانان عاشق مكتب عاشورا يك ارزش است ولی تكرار نام مقدس حسين با طنين جاز و كيبورد يك چيز ديگر.

مشكلي كه در اينگونه مجالس وجود دارد سينه­زني نيست. بلكه مشكل شورزدن بدون رسيدن به شعور واقعي نسبت به اهل بيت(ع) است. آيا تا به حال فكر كرده­ايم در جلسات مذهبي چقدر به ائمه معصومين(ع)‌ نزديك مي­شويم و نسبت به آنها شعور و آگاهي پيدا مي­كنيم. آيا تا به حال انديشيده­ايم كه هدف امام حسين(ع) از قيام كربلا زدودن بدعتهايي بود كه دامن دين را فرا گرفته بود. آيا بعد از تمام­شدن هيأت درد حسين در جان ما نشسته است يا نه؟ به هر حال قلمرو شور تا پايان هيأت است و محدوده شعور تازه بعد از تمام شدن مجلس شروع مي­شود. اينجاست كه بايد گفت: چشمها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد. مسأله اينجاست كه برخي از ماها هرگز سعي نكرده­ايم كه ديد خود را نسبت به مسایل اعتقادي عمق ببخشيم. بسياري از ما با شنيدن نام امام حسين(ع) بي­اختيار موجودي ضعيف در ذهنمان تداعي مي­شود كه او را بي­گناه در كربلا كشتند. در صورتي كه حسين يك انسان ظلم­ستيز، عدالت­خواه و شجاع است. آيا تا به حال شده مقدار پولي را كه براي تهيه نوار و سي­دي­هاي مذهبي خرج مي­كنيم و پس از مدتي از گوش دادن به آنها دل­زده مي­شويم و به آرشيو نوارهاي موجود در منزل مي­سپاريم، براي خريدن يك كتاب در مورد امام حسين(ع) اختصاص دهيم.

حضور در مجالس مذهبي دعوت به خوان پر نعمتي است كه استفاده بهينه از نعمات موجود در آن به دقت و دورانديشي و ظرافت ديد مهمان بستگي دارد.

گر گدا كاهل بود، تقصير صاحبخانه چيست؟

سيدمهدي پورجعفري فيروزآبادي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

محرم درمیبد محله بشنیغان

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
محله بشنيغان : نزديكترين بيرونه‌ي شهر قديم ،محله‌ي بشنيغان است. روند پيدايش وشكل گيري بيرونه‌ي بشنيغان در تطور شهرسازي ميبد اهميت ويژه‌اي دارد و نمونه اي گويابراي شناخت روند توسعه‌ي شهر سازي قديم است. نام اين « ربض» يا بيرونه را در اسناد قديمي نيافتم اما در اسناد محلي متاخر […]