سخن سردبیر مجله شماره پنج

عشق حسيني عظيمترين  سرمايه روحي شيعه است. عشق حسيني پيوند­دهنده شيعيان با اهل بيت پيامبر و عاملي بازدارنده از تباهي، برانگيزاننده به فداكاري و جهاد و تصفيه­كننده دل و جان است. در سايه همين عشق و ياد حسين عاشورا زنده مانده و سوز آن، حمايت قلبي عاشق امام حسين(ع) را همواره به نفع حق و جبهه ايثار، نيرو بخشيده است. همين عشق، ياران او را روز عاشورا به استقبال مرگ فرستاد تا با شهادت در ركاب حسين(ع) حيات ابدي يافتند. عشق حسين(ع) را خداوند در دلها نهاده و شعله­اي خاموش­نشدني است به فرموده امام صادق(ع) ان لقتل الحسين حرارة في قلوب المؤمنين لايبرد أبدا

آري عشق حسين يكي از الطاف الهي است كه خداوند در دلهاي کساني كه به آنها محبت دارد، مي­اندازد و اين عشق بعد از گذشت هزار و چهارصد و اندي هنوز در دلهاي شيعيان مي­جوشد و هر ساله با حلول ماه محرم با سياه­پوش­كردن حسينيه­ها و عزاخانه­ها به عزاداري مي­پردازند. عزاداران حسيني ديوانگان شيفته نورند كه شمع محفل آراي خويش را يافته، از شعله شمع، پيراهن عشق پوشيده و آماده جان­باختن و پرسوختن و فداشدن هستند. همين عشق، عزاداران حسيني را به سراپاكردن حسينه­ها و محافل مذهبي واداشته­است. ساخت حسينه­ها و مساجد و محافل مذهبي در هر منطقه نشان از بروز ارادت خالصانه عاشقان حسين است كه اين موضوع در شهر باستاني ميبد كه تاريخي كهن دارد كاملاً مشهود است چرا كه اكثر اين بناها نيز در زمره آثار باستاني قرار گرفته­اند. ساخت حسينيه­ها و مساجد از سوي عاشقان حسين در شهرستان ميبد از قديم­الايام تاكنون رشد خوبي داشته و در تمام محلات شهرستان ميبد ساخت حسينيه و مسجد به اوج خود رسيده و اين نشان از عشق و محبت و روحيه بالاي خيّري مردم شهر خورشيد است كه اين روال هنوز نيز ادامه دارد و در حال حاضر وجود 85 حسينيه و 168 مسجد در شهرستان ميبد از افتخارات اين شهر محسوب مي­شود كه اين خود جاي تحسين و شكرگذاري دارد و اين آمار نشانگر اوج ارادت مردمان اين ديار به خاندان اهل بيت و نماد مذهبي­بودن شهرستان ميبد است، و از طرفي كافي بودن تعداد مساجد و حسينيه‌ها جهت استفاده مردم را مي­رساند. محبان اهل بيت و عاشقان حسين بايد به همين مقدار بسنده كنند و بجاي بناكردن مسجد و حسينيه جديد به آبادكردن و رو نق­دادن مساجد و حسينيه­هاي موجود بپردازند و محبت و عشق خود را اينگونه ابراز دارند، زيرا با توجه به آمار مذكور در خصوص تعداد حسينيه و مساجد درمحلات مختلف ميبد اقدام جديد در خصوص ساخت چنين مكانهايي كار مفيدي نيست و در حقيقت هدررفتن سرمايه-هاي خيرين است.

انجام كار خير و سرمايه­گذاري در اين مسير بايد از روي فكر و انديشه و نيازمندي جامعه باشد و در مجموع سرمايه­گذاري بايد هدفمند باشد و نياز روز جامعه را برطرف كند و اما امروزه جهت هدفمندكردن سرمايه­هاي خيّري چه بايد كرد؟ چه چاره­اي بايد بينديشيم تا اين سرمايه­ها از راه و روش درست و به صورت بهينه مورد استفاده قرار گيرد؟

اگر با كمي تأمل به اين موضوع نگاه كنيم به كمبودهاي فعلي جامعه پي خواهيم برد. كمبودهاي فرهنگي و ورزشي امروزه در شهرستان ميبد با كمبود مدرسه و حسينيه و مسجد روبر نيستيم بلكه كمبود مكانهاي فرهنگي و ورزشي در محلات شهرستان ميبد از عمده­ترين معضلات اجتماعي است. باتوجه به شيوع امراض گوناگون بين مردم به دليل كم­تحركي و كمبود فضاهاي مناسب براي ورزش بايد خيّرين را به سوي احداث مكان­هاي فرهنگي و ورزشي سوق دهيم. كمبود سالن­هاي ورزشي جهت استفاده بانوان و آقايان، كمبود زورخانه در بعضي محلات ميبدو كمبود سالن­هاي تيراندازي، استخرو راه­اندازي پيست اسب­سوراي از عمده­ترين كمبودهايي است كه مسئولان شهر و معتمدين محل بايد بدان اهتمام ويژه بورزند و خيّرين را به اين مسير هدايت كنند. متأسفانه در شهرستان ميبد در چند سال گذشته طوري فرهنگ­سازي شده كه كار خير يعني مسجدساختن كار خير يعني حسينيه­ساختن در صورتي كه چنين نيست و بايد در اين مسير اذهان عمومي را تنوير كردو رسانه­ها و واعظان منبري در اين خصوص راه را براي مردم روشن كنند كه هر كاري كه عام­المنفعه باشد در حيطه كار خير قرار مي­گيردو پاداش دنيوي و اخروي در پي خواهد داشت. كمك به تيم­هاي ورزشي، مكان­هاي ورزشي بخصوص تيراندازي، شنا و سواركاري كه بحمدالله در شهرستان ميبد زمينه توسعه صنعت پرورش اسب و سواركاري نيز مساعد شده و رو به ترقي است، خود كاري است نيك و پسنديده و در زمره كارهاي خير قرار مي­گيرد.تحقيق و بررسي در فرهنگ گذشته شهرستان ميبد در بخش كارهاي خير اين نكته را اثبات مي­كند كه مردم شهرستان ميبد فقط در زمينه مذهبي فعاليت كرده­اند و در اين بخش افراط نيز شده است. يا از روي حُسن نيت يا از روي لجاجت بعنوان مثال در يكي از محلات كه فعلاً خالي از جمعيت شده و تقريباً محله­اي متركه شده و تمام جوانان آن نيز به شهركها و محلات ديگر كوچ كرده­اند 13 مسجد و حسينيه در كنار يكديگر بنا شده است كه مساجد آن با كمبود نمازگزار مواجه شده و في­الحال رو نق دادن به اين مكان­­ها خود يك معضل است و كسي نيست در طول سال اين مكان­ها را از حال غربت بيرون آورد و مساجد آن در طول سال فقط در ايام ماه مبارك رمضان و حسينيه­هاي آن در طول سال ده روز محرم مورد استفاده عموم قرار مي­گيرد. كه اين خود نمونه افراطي­گري است و روحانيون و وعاظ منبري بايدمردم را راهنمايي كنند زيرا اين مهم يكي از شاخصه­هاي امر به معروف و نهي از منكر است كه جزء پيام­هاي عاشورا است. چه اشكالي دارد هيأتهاي مذهبي را تشويق كنيم تا در زمينه­هاي فرهنگي و ورزشي سرمايه­گذاري كنند. عيب نيست كه يك هيأت مذهبي صاحب يك زورخانه يا يك سالن ورزشي يا يك تيم ورزشي باشدو خيّرين عزيز نيز در اين زمينه­ها حضور خود را پررنگ كنندو اشكالي ندارد يك هيأت مذهبي داراي سايت اينترنت و كتابخانه باشد. اشكالي ندارد يك هيأت مذهبي داراي يك سايت تنيس روي ميز يا يك تيم دوچرخه­سواري باشد. چشم­ها را بايد شست و جور ديگر بايد ديد. متأسفانه در چند سال اخير بر اثر لجاجتها و رياكاريها و افراد بي­سواد كه در رأس منشور هيأتها قرار گرفته­اند و عنان سرمايه­هاي خيّري را بدست گرفته­اند هزينه­هاي ميليوني صرف امورات بي­مورد و سفره­هاي رنگین مي­نمايند تا جمعيت بيشتري به خود جلب كنند.كه چنين اقداماتي از سوي مسئولين هيأتها و خيّرين فرار سرمايه­ها محسوب مي­شود. كه اميد است خيّرين عزيز با هدفمندكردن سرمايه­هاي خود كمك­هاي خود را بدست افرادي بسپارند كه در امورات پايدار و مواردی که نياز دایمي جامعه است خرج كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مجله شماره پنج

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰