مسجد ابوالفضلی فیروزآباد

قال الصادق علیه السلام: علیکم بِاتیانِ المساجِدِ فَانّها بیوتُ اللهِ فی الأرضِ.
امام صادق (ع) می فرمایند: بر شما باد به رفتن به مسجدها که آنها خانه های خدا در روی زمین است.
یکی از مساجد فعال شهرستان میبد مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام معروف به مسجد ابوالفضلی است. این مسجد در خیابان سلمان فارسی در کوچة ابوالفضلی واقع است . ساختمان این مسجد از دو قسمت مسجد و حسینیه تشکیل شده است، قسمت عمده این ساختمان که در جلو واقع شده مسجد است و قسمت انتهایی آن حسینیه قرار دارد. بخش حسینیه با کاشی های خاص مشخص گردیده است.
این مسجد و حسینیه در سال 1360 هجری شمسی به سعی نیکوکار خیراندیش جناب آقای حاج اسدا… خادم زاده بنا شده است. هم اکنون نیز تمام هزینه های مسجد توسط بانی محترم آن تأمین می شود.
مسجد از امکانات نسبتاً خوب و مناسبی همانند آشپزخانه و کتابخانه برخوردار است. همچنین برای اسکان امام جماعت مسجد توسط مرحوم حاج حسین زارع زاده منزلی به این امر اختصاص داده شده و وقف گردیده است.
در مجاورت این مسجد، مسجد کوچکی وجود دارد مشهور به مسجد روی انبار یا مسجد سیدعلی، که به امر مرحوم آیت ا… اعرافی و به همّت سلالة سادات مرحوم حاج سیدحسین نقیبی بنا شده است . امامت مسجد روی انبار را هم در ابتدا خود مرحوم حجت الاسلام نقیبی عهده دار بودند، پس از رحلت آن مرحوم امامت جماعت مسجد روی انبار را مرحوم حاج شیخ عبدالرسول فاضلی بر عهده گرفتند و بعدها به علت زیادی جمعیت، نماز جماعت از مسجد روی انبار به مسجد ابوالفضلی منتقل گردید.
مرحوم حاج شیخ عبدالرسول سی و سه سال امام جماعت این مسجد بودند، ایشان در تمام ایّام سال نماز جماعت مغرب و عشاء را در مسجد اقامه می کردند و در ماههای مبارک رمضان علاوه بر مغرب و عشاء امامت نماز ظهر و عصر را هم عهده دار بودند و نماز صبح ماه مبارک رمضان را فرزندشان حاج شیخ محمدعلی فاضلی اقامه می کردند. پس از رحلت آن مرحوم تا کنون امامت جماعت مسجد را حجج اسلام رضائیان، بدرالدین، صداقت و مهدی کارگر به عهده داشته اند.
مسجد ابوالفضلی برنامه های فرهنگی مذهبی بسیار خوبی دارد، از جمله:

  1. برگزاری مجالس یادبود علما و بزرگان به صورت بسیار با شکوه. 2. برگزاری مراسم دعای کمیل و ندبه و دیگر ادعیه و زیارات.
  2. برگزاری مراسم اعتکاف در برخی از سالها. 4. اعزام هیأت های مذهبی به مشهد مقدس و دیگر شهرهای زیارتی.
    یادی از مرحوم حاج شیخ عبدالرسول فاضلی
    مرحوم حاج شیخ عبدالرسول فاضلی نخستین امام جماعت مسجد ابوالفضلی، دراقامة جماعت بسیار منظم بودند و تا شب اوّل ماه رمضان 1423 که فردایش راهی بیمارستان شدند و همان بیماری منجر به وفات ایشان شد، نماز جماعتشان ترک نشد. همان شب اوّل ماه رمضان وقتی به منزل برگشته بودند گفته بودند: امشب حالم خیلی بد بود و خیلی زجر کشیدم ولی نماز را به سر بردم.
    ایشان منبری شیرین و دلنشین داشتند، بر آداب و سنن اسلامی تسلّط داشتند، خودشان به موعظه هایی که می فرمودند عمل می کردند. مسائل شرعی را با بیان ساده و روشنی بیان می کردند.
    از جمله سنّت های حسنة ایشان در ایّام اقامه جماعت در آن مسجد، بناگذاری مجالس هفتگی در منازل اطراف مسجد بود که آثار و برکات فراوانی داشته است، هم اکنون نیز این سنّت به صورت مداوم هر شب در منازل عده ای از نمازگزاران توسط امام جماعت فعلی برگزار می گردد.
    آن مرحوم از این که مردم در مسجد حرف دنیوی بزنند خیلی ناراحت می شد و می فرمود در مسجد باید عبادت کرد و به یاد خدا بود و چون آخر مسجد، حسینیه محسوب می شد، می فرمود: هر کس می خواهد حرف بزند برود آخر بنشیند که در مسجد حرف نزده و مرتکب عمل مکروه نشده باشد. همچنین ایشان می فرمودند هنگام بیرون رفتن از مسجد به هم تعارف نکنید، چون با این کارتان دیگران را از ثواب ماندن در مسجد محروم می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا

س دی ۲۸ , ۱۴۰۰
هلال ماه محرم دوباره در آسمان پیدا شد و گویا خمیدگی پشت هلال از مصیبت عظمای شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش در عاشورای سال 61 هجری، تمثیلی از خمیدگی پشت سوگواران حضرتش که صدها سال است حرارت قتل حسین (ع) دلها و جانشان را به آتش می […]