اگر نسل جوان درست هدايت شوند معجزه مي آفرينند

آیت الله اعرافی امام جمعه ميبد در خطبه عبادي آخرين جمعه ماه مبارك رمضان در بحث جوانان به وظايف جوانان پرداختند.
آيت الله اعرافي با مخاطب قراردادن خانواده ها و مسئولين جامعه افزودند: در برابر این سرمایه بزرگ، این فصل درخشان زندگی و نقطه آغاز حیات ابدی وظیفه مندید.
قدردانی و شناخت نعمت جواني سرآغاز هرکاری است. اولين وظيفه نوجوانان و جوانان، دانش آموز و دانشجو و طلبه های ما اين است بداند که جوانی یعنی چه؟ چرا كه معمولا ما در سنین نوجوانی و جوانی به خاطر غرور و مستی جوانی از شناخت این فرصت غافلیم.
يكي از وظایف نوجوان و جوان باز کردن چشم برای دیدن این زیبایی ها و فرصت های بی بدیل است چرا كه این فرصت مثل برق و ابرهاي بهاري مي گذرد.
فراگیری قرآن و حدیث و آیات الهی دومين وظيفه نوجوانان و جوانان است. همان طور كه امیرمومنان حضرت علی بن ابی طالب(ع) مي فرمايد؛ یادگیری قرآن، حدیث و کلمات نورانی و پیامبر، اهل بیت و اولیای الهی به انسان نوری می دهد و تا پایان عمر با انسان است. بنابراين قرآن باید در نوجوانی و جوانی با گوشت و پوست و خون ما عجین شود.
فراگیری علوم و دانش های دینی سومين وظيفه نوجوانان و جوانان است.
همه زندگی و سعادت ما به یادگیری اعتقادات، اخلاق، احکام و وظایف دینی ما گره خورده است و باید این ها را در کودکی پایه ریزی کرد، در نوجوانی آموخت و در جوانی عمق بخشید. چرا كه آشنایی به احکام، عقاید و معارف دین وظیفه نوجوانان و جوانان است.
چهارمين وظيفه جوان فراگیری علوم و دانش های مورد نیاز جامعه است. يكي از وظايفي كه بر دوش نوجوان و جوان ماست اين است كه در مدرسه و دانشگاه و حوزه باید علوم و معارف را بیاموزند.
به فضل الهی نیروی بسیار بزرگ جوان داریم كه علیرغم همه تهدیدها و تحریم ها، قلّه های بلند علمی را در نوردیدند و كاري كردند که همه قدرتهای جهانی را سرمیز مذاکره نشاندند.
نیروی علم و دانش، تعهد، اخلاق و فضیلت جوانان، قدرت های بزرگ را در برابر ما قرار داد و آنها را به شگفتی وا داشت. وظیفه نوجوان و جوان ما فتح قله های بلند علمی، پیشی گرفتن از دانش های روز، رسیدن به مرزهای دانش در همه عالم است.
پنجمين وظيفه جوان فعالیت اجتماعی فرهنگی و سیاسی است.
جوان باید در عرصه اعتلای فرهنگی، مبارزه با آسیب های اجتماعی، فسادهای اقتصادی و سیاسی حضور داشته باشد.
دانشگاه باید هم مظهر و نماد علم و دانش و ترقیات علمی و هم نماد نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی باشد.
عبادت و معنویت در جوانی ارزشمند و وظيفه ششم جوان است.
ارزش عبادت و معنویت و توبه و انابه در پيشگاه خدا در جواني خوب است.
هفتمين وظيفه جوانان، پرهیز از آلودگی ها در برابر امواج شهوت است.
جوان بايد در برابر دعوت های باطل بایستد و اصالت، نجابت و شرافت خود را به شیطان نفروشد. این جوانی است که خدا به او افتخار می کند.
اگر شما جوانان عزیز در كنار ده سرمایه جوانی با عبادت و بندگی و ستایش خداوند تكيه كنيد، می توانید به جایی برسید که خدای عالم در برابر ملائکه به وجود شریف شما مباحات و افتخار کند.
شما نوجوانان و جوانان بايد با پرهيز از گناه و عمل به وظايف ديني در خانه، مدرسه، دانشگاه و همه محيط هاي كاري و اجتماعي نجابت و شرافت خود را پاس دارید.
کار و فعالیت اقتصادی و پرهیز از تنبلی و سستی و ايثار و جهاد در راه خدا هشتمين و نهمين وظيفه جوان است.
ازدواج به موقع و وقار و متانت در جوانی و نوجوانی دهمين و يازدهمين وظيفه و شاخص جوان است.
اگر کسی در شرایط نوجوانی و جوانی فرصت را قدر بداند از فساد و تباهی از سستی و کسالت از خمودی و پژمردگی پرهیز کند و نماد شرافت و اخلاق در خانه و جامعه باشد، این جوان الگوی جوان مسلمان است چرا كه جوان مسلمان، اهل دانش، نیایش و فعالیت های اجتماعی سیاسی است.
اصحاب حضرت ولي عصر همه جوان هستند و ياران پيامبر خدا نیز عمدتاً جوان بودند و جوانان در عاشورا نقش بزرگي را ايفا كردند. بسياري از پيامبران در جواني مبعوث شدند بنابراين جوانان الگو و سرلوحه زندگي ما بايد باشند و اگر كسي اين مسير نوراني را طي كرد و يوسف وار زندگي كرد و در اوج پيام هاي شهوت براي خدا ايستاد و منحرف نشد، به شكوفايي رسيده است.
نتیجه این الگوی پاک چیست؟
اولين نتيجه و ثمر جوان الگو و پاك ، زندگي در سايه خدا در قيامت است.
به روايت از پيامبر خدا جوان نيكو در سایه خدا در قیامت زندگی می کند و آن روزی که سایه در صحرای قیامت نیست، خدا سایه بر سر گروه هایی می افکند که یکی نوجوان و جوانی است که در نیایش و عبادت خدا در مسجد و جماعت و جمعه در رمضان و محرم زندگی کرده است. این در آفتاب سوزان قيامت زیر سایه خداست.
در روایت آمده است کسی که در جوانی قرآن را خواند؛ قرآن با پوست و گوشت او عجین خواهد شد و خداوند جوان نیکو و پاک را با ملائکه بزرگ محشور خواهد کرد و او را در شفاعت قرآن قرار خواهد داد.
يكي ديگر از نتايج الگوي نيك محبت الهی است.
مباحات به جوان با فضیلت دیگر نتيجه الگوي جوان نيك است.
پیامبر خدا حضرت محمد (ص) مي فرمايند: خدا در برابر ملائکه به جوان نیایش گر و پاک افتخار می کند؛ همین انسانی که مورد اعتراض ملائکه قرار گرفت در میان همین موجود جوان اهل عبادت پیدا می شود همان جوانانی که انقلاب را آفریدند؛ در دفاع مقدس ما را پیروز کردند. همان جوانان که امروز هم در عرصه مقاومت و جهاد علمی و اقتصادی و سیاسی حضور دارند؛ خدا به شما افتخار می کند. خدا می فرماید: نگاه کنید به بنده جوان من که چگونه از شهوت ها خود را رها کرد و خود را به الگوهای الهی نزدیک کرد .
ثمره دیگر این الگوي پاك، عبادت جوان است.
جوان خوب و مسجدی درس خوان و فضیلت ماب، جوانی است که اجر ۷۲ صدیق خدا به او می دهد.
وظایف ما، اولیاء مدرسه، دانشگاه و مسئولان در برابر جوان چیست ؟
جوان باید فرصت را غنیمت بشمارد. راه های نورانی را طی کند، قلّه های بلند را فتح کند.
جوان نیاز به شخصیت و منزلت دارد نوجوان و جوان در خانه، مدرسه و دانشگاه در جامعه و همه محیط های کار و اجتماع باید در صدر بنشیند، احترام ببیند.
وظیفه ما هموار کردن راه پیشرفت معنوی و اخلاقی است و بايد زمینه های رشد را برای جوانان فراهم کنیم.
رفق و مدارا و مهرورزی يكي از وظايف مسئولين و اولياء در قبال جوانان است. با جوان نباید با منطق تند سخن گفت؛ چرا كه زبان نرم و خلق نیکو دل جوان را رام می کند و او را در مسیر پیشرفت قرار می دهد.
جوان نيروي آتش فشان است كه داراي قدرت بي اندازه است.
با تحمل و بردباری مي توان به افق های بلند رسيد چون كه جوان انتظارات زیاد دارد باید جوان را شناخت و با مهرورزی با او رفتار کرد.
عذر جوان را بايد پذيرفت. جوان شايد دچار لغزش شود اما بايد او را آرام تحمل کرد تا در مسیر درست قدم بردارد.
تمايلات مشروع جوان بايد پاسخ داده شود
اميرمومنان شهيد ماه مبارك رمضان و اول مظلوم عالم كه درود خدا بر او باد ؛ وقتی لباس می خرید بهترین لباس را به قنبر جوان داد و خود نپوشید و فرمود: جوان زیبایی می خواهد.
جوان باید در خانه و جامعه به مشارکت فرا خوانده شود و فعالیت به او سپرده شود.
طرح مشاوران جوان در ادارات طرح خوبی است اگر تشریفاتی نباشد و ما مسئولان و بزرگسالان نیاز به نیروی جوان و مشورت خواهی از جوان داریم.
فراهم سازی زمینه ازدواج جوانان، اشتغال و اوقات فراغت از ديگر وظايف اولياء و مسئولين در قبال جوانان است.
جامعه، اولیا، خانواده و مسئولان در برابر این نیرو وظیفه دارند و ما جمعیت را باید به نحوی تنظیم کنیم که همیشه از جامعه جوان برخوردار باشیم.
امروز کسی نمی گوید خانواده ده تا بچه داشته باشد. خطر امروز این است که متوسط ۲ فرزند هم در خانواده ها نداریم و این یعنی آینده بی جوان و کم جوان و زیان بزرگ اجتماعی و سیاسی در سه دهه آینده است.
جمعيت جوان كشور بايد تنظيم و مديريت شود
البته باید جوان را اداره و جمعیت را افزایش داد و هر خانه ۲ تا ۳ فرزند را داشته باشد وگرنه در آینده خطری در پیش روی ماست.
اگر نسل جوان درست هدايت شوند معجزه مي آفرينند
اگر به جوان بعنوان سرمايه جامعه توجه نشود، با مشكلات زيادي مواجه خواهيم شد. اگر نسل جوان با روش های درست اخلاقی و تربیتی هدايت شوند معجزه مي آفرينند.
فرماندهان ما در جنگ ۸ سال دفاع مقدس اكثرا 81 تا 02 ساله بودند و این یعنی جوان و قدرت بی نظیر آن كه اگر قدرت الهي شود انقلاب و دفاع مقدس مي آفريند و به جبهه مقاومت، حماس و حزب الله بدل مي شود.
مگر يك توده جوان نبودند كه قدرت عظيم اسرائیل را به چالش كشيدند. اما اگر همين جوانان در راه صحيح قرار نگيرند، در مسير اعتياد فساد مي افتند و جوان داعشيِ ناآگاه مي شوند. بنابراين جوانان بر سر دو راهي قرار دارند و مسئولين و جامعه بايد اين سرمايه بزرگ را اصولي تربيت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سخن سردبیر مجله شماره یازده

چ دی ۲۹ , ۱۴۰۰
میبد یکی از شهرهای مذهبی ومنحصر بفرد بشمار می رود که از بنیه فرهنگی، مذهبی بسیار قوی برخوردار می باشد. اجرای برنامه های فرهنگی، مذهبی در تمام فصول سال ومناسبتهای مختلف، به دلیل همّت بالای مردمانش توصیف ناپذیر است.برنامه هایی که اگرچه ریشه در آداب ورسوم وسنتهای پیشینیان دارد، اما […]