عزاداری های ما آرمان های عاشورا

عزاداری محرم بزرگداشت حادثه عظیم عاشورا و نشانه اعلام وفاداری به آرمان­های بلند امام حسین(ع) می­باشد با مروری بر این حرکت ارزشی که قدمتی چهارده قرنی دارد می­توان از لحاظ تأثیرپذیری از این حادثه و آرمان­خواهی آن را به دو دسته تقسیم­نمود

دسته اول: عزاداری­های با تاثیراتی زودگذر

در این نوع عزاداری­ها هدف تنها گریستن بر مظلومیت امام حسین(ع)، یاران و اهل بیتش است و تکیه برپاکنندگان، نوحه­سرایان و عزاداران تنها به جنبه مصیبتی عاشورا می­باشد لذا تمام برنامه­ریزی­ها و تلاش­ها برای گریستن و گریاندن است و بس و با پایان یافتن ایام عزا همه چیز به پایان می­رسد.

دسته دوم: عزاداری­هایی با تأثیراتی مشهود و ماندگار در جامعه

در این نوع عزاداری­ها علاوه بر جنبه مصیبتی عاشورا به جنبه­های دیگر این حادثه نیز توجه می­شود و این نوع مجالس موجب آگاهی­بخشی به جامعه و ایجاد روحیه آرمان­خواهی و تحرک بیشتر برای داشتن جامعه­ای بهتر می­شود.

لذا همواره این نوع عزاداری­ها مخالفانی داشته و دستگاه­های حکومتی مانع برپایی چنین مجالسی می­شدند و برپاکنندگان و عزاداران همواره مورد اذیت و آزار قرار می­گرفتند که ما در زمانه خود در طول دوران شکل­گیری انقلاب و بعد از آن در دوران دفاع مقدس تاثیر و نقش این نوع عزاداری­ها را به وضوح شاهد بوده­ایم و به فرموده حضرت امام­(ره) هرچه داریم از همین محرم و صفر بوده­است.

بحث ما در مورد نوع عزاداری­ها در دو دهه گذشته است که با کمی دقت متأسفانه متوجه می­شویم در دو دهه گذشته عزاداری­های ما رنگ و بوی دسته اول را پیدا نموده­است تعدد دسته­جات و هیأت، توجه به ظواهر و دور شدن از محتوا، اصل قراردادن گریاندن و گریستن آن هم با نوعی رقابت، عدم حضور یا حضور کمرنگ مبلغان و تبیین­کنندگان آرمان­های عاشورا از جمله مشخصه­های عزاداری­های ما می­باشد.

آیا نهضت عظیم عاشورا تنها برای دوران مبارزه و جنگ جنبه و الگوپذیری داشت و برای شرائط و جامعه امروز پیام و آرمانی ندارد یا اینکه ما در الگوپذیری صحیح از حادثه عاشورا کوتاهی می­کنیم  پیداست که این کوتاهی ما است و نهضت عاشورا نهضتی پویا و آرمان­گرا در همه عرصه­ها و شرائط است.

براستی مقصر کیست؟ اشکال از کجاست و چگونه باید این روند را بهبود بخشید اگر به عزاداری­هایمان و آرمان­های بلند عاشورا نگاهی بیندازیم متوجه میشویم که بین روح حاکم بر عزاداری­های ما و آرمان­های عاشورا چه تناسبی وجود دارد در این جا به چند نمونه اشاره و بسنده می­کنیم

در حادثه عاشورا حریم و خرمت زنان و دختران از اهمیت ویژه­ای برخوردار بود هم از چشم نامحرمان محفوظ بودند و هم جان آنها در امان بود اما در عزاداری­های ما برای حضور زنان و دختران حریم­ها و حرمت­ها آنطورکه باید و شاید رعایت نمی­شود آیا نمی­شود مکان­های خاصی برای عزاداری خانم­ها در نظر گرفته­شود تا هم استفاده و بهره آنها از عزاداری­ها بیشتر شود و هم حریم­ها رعایت شود.

در عاشورا کودکان از توجه ویژه­ای از سوی بزرگترها برخوردار بودند و حتی از سهم آب خود به نفع کودکان می­گذشتند و کودکان در اولویت بودند اما در عزاداری­های ما در هنگام پذیرایی این بزرگترها هستند که بر کودکان اولویت دارند و حتی در بعضی موارد برخوردهای نامناسبی هم با آنان صورت می­گیرد.

در عاشورا عقل و منطق و بالاتر از آن عشق بر روابط حاکم بود لذا هم خود را فدای دیگران می­کردند و تمام تلاش برای مقدم داشتن دیگران بر خود بود اما در عزاداری­های ما بیشتر تعصبات و احساسات حاکم است و ما را به تقدم خود و خودی بر دیگران سوق می­دهد و هم تلاش برای برتر و بهتر نشان دادن خود بر دیگران است.

در عاشورا نماز جایگاه خاصی داشت و حتی ظهر عاشورا در بحبوحه جنگ نماز به جماعت اقامه شد و جنگ تحت­الشعاع نماز قرار­گرفت اما در عزاداری­های ما این نماز است که تحت­الشعاع عزاداری قرار می­گیرد طول کشیدن عزاداری­ها تا پاسی از شب فرصت نماز صبح را از عزاداران می­گیرد و بعضی­ها درگیر شدن کارهای هیئت فرصت نماز خواندن را از آنها  می­گیرد.

به امید اینکه روزی همه ما که در پاسداشت نهضت عاشورا وظیفه سنگین و پر اجر داریم وظائفمان را بشناسیم و دینمان را به شهداء کربلا خصوصاً ابا عبدالله­الحسین ادا نمائیم و در زمره یاری­کنندگان امام حسین(ع) در این زمانه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خاطرات هیاتی ها

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
نسل­ها یکی پس از دیگری می­آیند و می­روند و چه بسا حرف­هایی پرخاطره و خاطراتی زیبا که در سینه­ها می­مانند و در خاک مدفون می­شوند . گاهگاهی خاطراتی بر زبان­ها می­چرخد و زود به فراموشی سپرده می­شوند. اینک بر آن شدیم که بخش کوچکی از آن حرف­ها را از زبان­ها […]