کمال قاضی میرحسین

ید العرفاء و المتکلمین علامه نحریر مولانا کمال­الدین حسین بن معین­الدین میبدی، مشهور به قاضی میبدی رحمۀ­الله علیه از اعلام و اکابر دانشمندان قرن دهم ه.ق است.

خورشید کمال قاضی میرحسین در قرن نهم ه.ق در میبد از بلاد یزد طلوع نموده است. پدرش معین­الدین میبدی از اقطاب صوفیه بوده و در فیروزآباد میبد خانقاهی بسیار باشکوه برپا داشته است. از اعقاب آن جناب اطلاع چندانی در دست نیست تنها علامه نحریر شیخ آغا بزرگ تهرانی به یک نفر اشاره نموده و می نویسد: … شیخ ابوجعفر المیبدی الیزذی من ذزیه القاضی میرحسین­المیبدی شارح “هدایه­ الحکمه” و بر این مبنا در سیادت قاضی میرحسین میبدی خدشه نموده است. بر فرض صحت مسئله جای این احتمال هست که شیخ ابوجعفر میبدی از نوادگان دختری قاضی میرحسین باشد.

مذهب قاضی میرحسین میبدی

صاحب روضات می نویسد: … و کان من اعاظم متأخری فضلاء العامه ومتکلمیهم البارعین و صوفیتهم المتشرعین … و او را از اعلام اهل سنت معرفی می کند و بعضی از مورخین شهادت این دانشمند بزرگ اسلامی را به امر شاه اسماعیل صفوی به همین اتهام دانسته اند. در مقابل نظریه فوق بسیاری از صاحب­نظران تشیّع همچون شهید قاضی نور الله مرعشی امیرمحمدحسین خاتون آبادی –  سیدمحسن امین – آغازبزرگ تهرانی و … او را در ردیف اعلام تشیع ضبط نموده­اند. هر چند با نشانه­های زیر می توان به نوعی، گرایش شیعی را در آثار و افکار میبدی به دست آورد.

1ـ اصل دیوان امیرالمؤمنین (ع) که میبدی آن را در قالب شعر فارسی در آورده است، و نیز مقدمه وی بر این دیوان که مشتمل بر فضایل علوی است.

2ـ اصل شرح حدیث امام عسکری(ع).

3ـ اشعار میبدی در مدح مولا امیرالمؤمنین(ع) از جمله:

ان النبی محمداً و وصیه

وابنیه و ابنته البتول الطاهره

اهل العباء و اننی بولائهم

ارجو السلامه و انجاه فی الخره

واری محبه من یقول بفضلهم

سبباً یجیر من السبیل الجائره[1]

4ـ تعبیر به «ولی» در مقدمه کتاب «مرضی ­الرضی».

 5 ـ استخراج، و یا دست کم توجه به جمله «علی صراط حق نمسکه».

6ـ و از همه مهم­تر، این که، وی در پایان شرح حدیث عسکری(ع) می­نویسد: انه کتب الامام الحسن بن علی العسکری علیه و علی آبائه و ولده المنتظر صلوات الملک الاکبر بخطه، سنه 245، … حرره مولفه حسین بن معین­ الدین فی جمادی الاولی سنه ثمان و تسعمأه.[2] از آنجا که این اثر در آخرین سال­های میبدی نگاشته شده است، خود حائز اهمیت است، و می­توان گفت: دور نیست که در آخر عمر شیعه بوده است.

اگر ما بر این باور باشیم که قاضی میرحسین میبدی به امر شاه اسماعیل صفوی به شهادت رسیده است این امر به خاطر تصوف فناتیکی او بوده که بر مبنای حریّت و ترک تکلف استوار است.

مستشرق انگلیسی ادوار براون می­نویسد: … در همین ایام سفیری از سوی سلطان با یزید دوم عثمانی(1481 – 1512م) (886 – 918 ه.ق) به اتفاق همراهانش به ایران آمد تا “هدایا و تحفه­های شایسته” تقدیم شاه­اسماعیل کند و برای فتح عراق و فارس به او تبریک بگوید. شاه به آن­ها خلعت­های ثمین عطا کرد و مراتب دوستی خود را نسبت به آن­ها ابراز داشت ولی آن­ها را مجبور کرد شاهد چند اعدام باشند از جمله این اعدام­ها، امکان دارد، اعدام حکیم و قاضی­ای به نام میرحسین میبدی بوده باشد که بزرگترین گناهش این بود که “صوفی فناتیکی” به شمار می­آمد.

حیات علمی قاضی میرحسین میبدی

آن جناب از علمای بنام روزگار خویش کسب علم نموده و در علوم حکمت عملی و نظری ید طولایی داشته است. ادبیات و شعر را به خوبی می­دانسته و در شعر، منطقی تخلص می­نمود. آثارش در نوع خود به ویژه سبک نگارش از جمله آثار برجسته ادبیات فارسی محسوب می­شود و حاشیه­اش بر هدایه الاثیریه با وجود حواشی برجسته­ای همچون حاشیه حکیم متأله، ملاصدرای شیرازی قدس سره در ردیف بهترین­هاست و از شهرت بسزایی برخوردار است.

اساتید قاضی میرحسین میبدی

از اساتید قاضی میرحسین میبدی، اصحاب رجال تنها به نام علامه جلال­الدین دوانی اکتفا نموده­اند و از دیگران اطلاع کاملی در دست نیست. جلال­الدین محمد بن اسدکازرونی­دوانی صدیقی از مشاهیر علما و حکمای قرن دهم هجری متوفای 902 یا 907 یا 918 یا 928ه.ق و از نام­آوران ایران­زمین بود و در مکتب فیًاضش نام­آورانی را تربیت نموده است که در ردیف طراز اول آنان نام قاضی میرحسین میبدی می­درخشد.

قاضی میرحسین، هر چند در میبد چشم به جهان گشود، و دوران نوجوانی را در آنجا سپری نمود، اما این شهر به دلیل این که تا حدی از رونق علمی دوران مظفری افتاده بود، نتوانست عطش او را نسبت به فراگیری علوم و فنون فروکش نماید. از این روی در جوانی جهت فراگرفتن دانش، راهی شیراز می­شود که در آن زمان در اثر صیت شهرت علامه جلال­الدین دوانی، مرکز ثقل علوم فلسفی بوده است، و طالبان دانش از خراسان و آذربایجان و کرمان و حتی بغداد و روم و ترکستان بدان جا رهسپار می­شدند.[3] میبدی نیز در سفر به شیراز از جلسه­ی درس این حکیم، و دیگر استادان زمان خود، ادب علم و حکمت می آموزد.

میبدی و قضاوت

میبدی پس از آن که در شیراز به کسب علم پرداخت، به زادگاه خویش باز می­گردد، و با توجه به موقعیت علمی به دست آورده، متصدی امر قضا در میبد و یزد می­شود.[4] به نظر می­رسد، زمان تصدی قضاوت میبدی، اواخر حکومت تیموریان[5] و آغاز حکومت صفویان بوده است، چرا که در منازعات شیبانیان با تیموریان که منجر به انقراض تیموریان شد، شاه اسماعیل اول با اغتنام از فرصت، در سال 907 هجری قمری، زمان امور را به دست گرفت. او ابتدا در آذربایجان و تبریز، و سپس در دیگر مناطق ایران، حکومت شیعی را تشکیل داد. این دوره با دهه­ی آخر عمر میبدی، که در نهایت منجر به مرگ او می­شود، مصادف می باشد.

تألیفات قاضی میرحسین میبدی

تألیفات قاضی میرحسین میبدی عبارتند از:

1- شرح دیوان منسوب به امیرالمؤمنین 2- شرح شمسیه در منطق 3- شرح طوالع در کلام
 4- شرح الهدایه الاثیریه در حکمت 5- شرح کافیه ابن حاجب در نحو 6- شرح کلام امام حسن عسکری که به سال 908 تألیف کرده است 7- حاشیه تحریر اقلیدس خواجه نصیر 8- رساله فی تحقیق سالبه المحمول 9- شرح آداب البحث 10- دیوان معمیات 11- منشات که مجموعه­ای از رسایل او می­باشد. 12- جام گیتی­نما.

وفات و مدفن قاضی میرحسین:

 سال مرگ قاضی میبدی(911 ه.ق) را به ابجد محاسبه کرده­اند که برابر کلمه قاضی استخراج شده است. مؤلف کتاب تذکره شعرای یزد می­نویسد مدفن میبدی، در مزاری نزدیک امامزاده­جعفر یزد است.

اشعاری از قاضی میرحسین میبدی:

بس که تابدمهرحیدرهردم ازسیمای من

آسمان را سرفرازی باشد از بالای من

چون سخن گویم ز معراجش که ان دوش نبی است

پای دردامن کشد فکر فلک پیمای من

بهر وصافی او سر تا قدم گشتم زبان

تا نگردد غیر مدحش خارج از اعضای من

خاک راهش در دو چشم من به جای سرمه است

نیک دیدم، آفرین بر دیده بینای من
ای صبا در گردنت خاکم ببر سوی نجف
بعد مردن چون فرو ریزد ز هم اعضای من

انسان که به صورت همه چون یکدگرند
باید که به عین مهر در هم نگرند

نام پدر و مادر صوری نبرند
کین قوم ز یک مادر و از یک پدرند

تا چند اسیر نفس شیطان باشی
افتاد به دام فسق و عصیان باشی
ترسم که چو پرده از میان بردارند
خوار و خجل و زار و پشیمان باشی

­­

شبه پیمبر – علی اکبر(ع)

او فرزند بزرگ سیدالشهداءبود. مادرش لیلا دختر ابی مره است علی اکبر در کربلا 20 سال داشت. اولین شهید قافله شهادت از بنی هاشم بود. او شباهت بسیاری به جدش رسول ا… داشت به همین جهت روز عاشورا وقتی روانه میدان پیکار گردید پدر رو به آسمان فرمود : « اللهم اشهد علی هولاء القوم فقد برز الهیم غلام اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا برسولک » پیکار سخت در عاشورا او را تشنه تر از همه ساخته بود به خیمه آمد بی آنکه آبی باشد که بنوشد. با همان حال دوباره به میدان رفت . جنگید تا شهید شد امام بر بالین او فرمود : « علی عَلَی الدنیا بعدک العفا »

شبث بن ربعی :

وی از طایفه بنی تمیم و از جمله کسانی بود که به امام حسین (ع) نامه نوشت و حضرت را به کوفه دعوت کرد او از چهره های معروف کوفه بود و از یاران امام علی (ع) و در جنگ صفین در رکاب حضرت بود. امام علی (ع) او را به همراه عدی بن حاتم نزد معاویه فرستاده بود لیکن در مسیر حرکت به سوی نهروان همراه چند نفر از اطاعت سر باز زد و به خوارج پیوست. امام علی (ع) از آینده او خبر داده و به او فرموده بود : « به خدا قسم تو و عمر بن حریث با فرزندم حسین (ع) خواهی جنگید پس از حادثه کربلا به شکرانه و خوشحالی از شهادت امام مسجدی را در کوفه تجدید بنا کرد .


1- بنگرید: طهرانی، آغا بزرگ، الذریعه، بیروت، دارالاضواء، ج13، ص266.

2- بنگرید: طهرانی، آغا بزرگ، الذریعه، بیروت، دارالاضواء، ج13، ص200.

1ـ بنگرید: مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص 578.

2ـ بنگرید: دائره­المعارف شرق، میبد

3ـ  سال­های 900 تا 911 هجری قمری که دوره­ی هرج و مرج در دولت تیموریان به حساب می آید، زمان منازعات تیموریان       با شیبانیان است، که منجر با انقراض تیموریان شد، و پس از آن شیبانیان در ماوراء النهر تشکیل دولت دادند، و صفویان در مناطق دیگر؛ چون آذربایجان، خراسان و … سلسله­ی صفویه را به وجود آوردند.

گرد آورنده : سید منصور امامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مسجد المهدی یخدان در سیر تاریخ

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
مسجد المهدی یخدان در سال 1354 کلنگ آن توسط شهید محراب آیت­الله صدوقی با حضور آیت­الله اعرافی امام جمعه فقید شهرستان میبد و آیت ­الله خاتمی امام جمعه فقید اردکان و مرحوم حجۀ­الاسلام کافی به زمین زده شد. و طی مدت 2 سال عملیات ساخت و ساز آن توسط مردم […]