همین جا محل توقف واطاعت است

همیشه سکه نام تو زیر خرید من است       حسینیم چه کنم عشق تو امید من است

 به دادگاه الهی گه حساب بگو                که این غلام خدا بنده روسفید من است

واعظ، پیرمردی است نورانی با محاسنی سفید که خیلی دلنشین به آقا امام حسین(ع) سلام می­دهد:

السلام علیک یا ابا عبدالله(ع)، السلام علیک یا بن رسول الله(ص) … پس از سلامی حزن­انگیز، روضه قتلگاه را شروع کرد، … شمر روی سینه امام حسین(ع) نشسته بود، شمر خنجر کشید و سر امام(ع) ؛ لا حول ولا قوۀ الا با الله العلی العظیم. تمام!

از اینکه اینقدر زود ذکر مصیبت­خوانی را تمام کرده است، ناراحت می­شوم، آخر تازه اشک­هایم جاری شده است و هنوز روضه جاهای سخت و پراشکش مانده بود.

بله در گذشته اینگونه روضه­خوانی و ذکر مصیبت معمول بوده و کمتر واعظی اصطلاحاً (روضه باز) می­خوانده است و فقط در بعضی مجالس خودمانی، یا در ظهر عاشورا آن هم در مجالس آماده بعضی از علما به ذکر جزئیات مصیبت­های وارده می­پرداختند. و بیشتر با اشارات ظریف و گذرا مطلب را می­رساندند و اشک فراوانی در همان اشارات کوتاه از مستمع می­گرفتند.

این سنت حسنه در عزاداری­ها کم­کم در حال تغییر است و متأسفانه مداحان و واعظان و البته بیشتر مداحان اصرار بر بیان تمام جزئیات در مصیبت­ها و اصطلاحاً روضه سخت خواندن در همه مجالس خود دارند.

نگارنده به عنوان یک محب اهل بیت(علیهم­السلام) و مستمع عادی روضه­ها و مصیبت­های ایشان معایب زیر را بر شیوه اخیر روضه­خوانی وارد می­داند:

1ـ در بسیاری از مجالس حق مطلب توسط مستمع بجا آورده نشده و اصطلاحاً روضه شهید  می­شود که خود بی­حرمتی به مورد عزاست.

2ـ شنیدن مداوم مصیبت­های سخت باعث سنگ­شدن دل­ها در برابر آن­ها شده و قساوت می­آورد.

در کنار موضوع یادشده مسئله دیگری در یکی دو سال اخیر پدیدار شده است. ((عرضه نامطلوب تصاویر و شمایل اهل بیت(ع)))

اجداد ما حرمت خاصی برای تصاویر و شمایل اهل بیت(ع) قائل بودند و سالی یکبار پرده از روی تصاویر اهل بیت(ع) برمی­داشتند و در همان یکبار محشری برپا می­شد و تأثیر بسیار زیادی بر دل و روح بینندگان می­گذاشت و در مورد کشیدن تصاویر برای در معرض دید عموم قراردادن حرمت ائمه را حفظ نموده و صورت­ها را به شکل هاله­ای از نور ترسیم می­کردند.

اما امروزه در این عرصه تغییراتی صورت گرفته که از تحریف بدور نبوده ­است. این تغییرات به آنجا رسیده که در ایام ماه خون و عزا، محرم، در و دیوارهای شهرمان پر از تصاویر منتسب به حضرات معصومین و شهدای کربلا می­شود تصاویری که به خط ابرو، خون صورت، برق چشم، پر کلاه­خود و اشک آنها پرداخته است. اگر بخواهیم بدون ریاکاری و بررسی عمیق و فقط در نگاهی گذرا بر حسب وسع این نوشته به ایرادات این گونه نقاشی­ها اشاره کنیم چند مطلب زیر ساده­ترین و نزدیک­ترین ایراداتی است که به ذهن می­رسد:

1ـ دروغگویی و انتساب دروغ تصاویری که هم نقاش و هم بیننده هر دو می­دانند که انتساب آن به معصوم(ع) دروغ است.

2ـ حرمت­شکنی: اگر در فیلمی کارگردان،  شخصی را در نقش امام علی(ع) به تصویر بکشد مسلماً اعتراضات و گلایه­های دینداران را موجب خواهدشد که البته نقاشان این تصاویر هم در صف اعتراض­کنندگان خواهند بود. آیا این دلیل شهادت فطرت بر حرمت تصویر این شمایل نیست؟!

3ـ سوق دادن افکار محبین و دوستداران ائمه(ع) به زیبایی صورت و مو و چشم و ابروی ایشان و هنرنمایی در این عرصه که صد البته راه صوابی نیست و سفارش همه بزرگان دین تلاش برای شناساندن رفتار و افکار آنان است.

4ـ پایین آمدن مقام و منزلت ائمه(ع) به دلیل مقابل چشم بودن تصاویر ایشان به صورت مداوم.

اگرچه در میدان عرض ادب به ساحت امام عاشقان، حضرت حسین(ع) بسیار لطایف و وقایعی وجود دارد که گاهاً به زبان دو دو تا چهار تا درست در نمی­آید ولی نباید خط ارادت به ساحت امام حسین(ع) را تا جایی پیش برد که خط قرمز حرام خدا را هم شامل می­شود. یعنی هرگز کسی نباید تصور کند که در این دستگاه اجازه دارد با توجیه عشق و محبت وافر و کنترل­نشده می­تواند حرام را انجام دهد. توجه به تذکر آخر این نتیجه را می­دهد که به عنوان مطلب آخر این دست­نوشته تقدیم می­شود:

((اگر علما و مراجع بزرگوار این تصاویر و شمایل را حرام اعلام کرده­اند، همین­جا محل توقف و اطاعت است که این همان پیام امام حسین(ع) در ظهر عاشوراست))

امید است تمام حرکات و اعمال ما مورد رضای خدای شاه عطشان کربلا قرار گیرد.

ان­شاءالله        

     بهنام دهقانی فیروزآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مراقب صدای خود باشید

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
تنفس صحیح از مهمترین عوامل در ایجاد صدای رسا و شفاف است که در این قسمت به آن می­پردازیم. ما وقتی که می­خوانیم باید بتوانیم یک مصراع و یا یک بیت کامل را بدون مشکل در تنفس یا کم آوردن نفس به پایان برسانیم. تنفس کامل نه تنها در زیبایی […]