آش حسین

چشمان اشک­آلود، بیل­های کوچکی با دسته­های چوبی، دیگ­های قطارشده و دود و آتش و صدای صلوات و دست­هایی که به طور منظّم در دیگها می­چرخند و افرادی در اطراف که هر کدام مسئول تغذیه این خط مقدم هستند و برو بیاهای فراوان ،همه و همه زیبایی خاصی به این مراسم داده­اند. آری اینها گوشه کوچکی از سنت نیکو و حسنه آشپزی یا بهتر بگوییم آش حسین(ع) است. با شروع ماه محرم و مراسم عزاداری سالار شهیدان از قدیم­الایّام طبخ آش حسین(ع) در میبد مرسوم شده است با دیدن دیگ­های آش و مردمانی که در حال کمچه زدن بالای سر هر دیگ هستند، اوّلین حرفی که بر سر زبانها می­آید صحبت از گرفتن آش صبح روز بعد است. امّا خیلی کم از خود پرسیده­ایم که این آش چگونه و با چه کارها و ­مقدماتی طبخ گردیده است. ما برای آشنایی خوانندگان با چگونگی طبخ این آش پای صحبت یکی از پیشکسوتان آش حسین(ع) در میبد نشسته­ایم و از تجارب و اطلاعات ایشان استفاده نموده­ایم.

لازم به ذکر است آش حسین(ع) پای درخت امام رضا(ع) فیروزآباد یکی از قدیمی­ترین و زیباترین مراسات آشپزی در میبد به شمار  می­رود. جناب آقای حاج میرزا محمد توکلی که فرزند مرحوم حاج­غلامرضا توکلی یکی از بانیان آش پای درخت است از عنایات ویژه اهل بیت(ع) به این آش سخن­ها دارد.

شروع کارهای مربوط به آش از روز عید غدیر با جمع­شدن جوانان برای آوردن هیزم و کنده آغاز می­شود. هیزم آش از باغ­های اطراف و هر جایی که امکان آوردن هیزم است، تأمین می­گردد.

شستن و تمیز کردن دیگ، کمچه، آبگردان و لوازم دیگر از کارهای بعدی برای رفتن به استقبال آش حسین(ع) است. تهیه مواد اولیه آش از جمله گندم، نخود، عدس و غیره و پاک­نمودن آنها

و آن­گاه ساخت و آماده نمودن اجاق

هنگامی­که اجاق آماده شد دیگ­ها را در کنار هم روی اجاق­ها قرار داده و مرحله آبگیری صورت می­گیرد.

(( لازم به ذکر است که برای مراسم آش پای درخت، مراسم کشتن گوسفندهای نذری هم وجود دارد که سالیان سال است در منزل مرحوم حاج­غلامرضا انجام می­گیرد و مردم با شور و شوق فراوان هدایای نذری خود را به آنجا می­آورند)) بعد از آبگیری دیگ­ها نخست آتش دیگ­های مربوط به گوشت و نخود روشن می­شود. آتش دیگ­ها هم جنبه اعتقادی پیدا نموده است و بسیاری از زنان و مردان برای رفع حوائج خود نذر می­کنند و آتش روشن می­کنند. بعد آتش دیگ­های دیگر روشن می­شود. پس از به جوش آمدن آب ،گندم ریخته می­شود البته گندمی که خردشده و الک شده است. در زمان­های قدیم گندم را آب می­کردند و به اصطلاح شیره­کش نموده و شیره گندم می­ریختند، امّا چند سالی است دیگر این طریقه انجام نمی­گیرد. بعد نخود ریخته شده در دیگ گوشت را کشیده و به دیک­های اصلی اضافه می­کنند و در مراحل بعد عدس، پیاز و گوشت و نمک و فلفل و زردچوبه هرکدام به مقداری معین، چربی حیوانی نیز با پیاز سرخ کرده به آش اضافه می­کنند. البته در بعضی مناطق میبد از لوبیا هم در آش استفاده می­شود برای دیگ آش حسین(ع) که ظرفیتی به اندازه 1000 نفر دارد این مقدار مواد لازم است:

  • گوشت به مقدار لازم که معمولا در آش پای درخت یک گوسفند برای هر دیگ
  • گندم برای هر دیگ 5/4 من معادل 27 کیلوگرم
  • نخود هر دیگ00 1/3 من (سه من و صد) معادل 20 کیلوگرم
  • عدس دیگ00 1/3 من (سه من و صد) معادل 20 کیلوگرم
  • پیاز هر دیگ 2 من معادل 12 کیلوگرم
  • نمک هر دیگ 5/2 کیلوگرم
  • فلفل هر دیگ 100 گرم
  • زردچوبه هر دیگ 100 گرم

آش هر دیگ برای حدود 1000 نفر و وزن هر دیک با آش چیزی معادل 700 الی 800 کیلوگرم است.

(( برای کسانی­که کارهای مربوط به آش پای درخت را انجام می­دهند ناهار هم طبخ می­شود که در منزل حاج­غلامرضا ­توکلی و حبیب­ دهقانی از مردم پذیرایی می­شود. وظیفه پاک­کردن عدس و نخود هم به عهده زن­ها است که صورت می­گیرد))

کمچه­زدن یکی از زیباترین صحنه­های آش است برای ته­نشین ­نشدن مواد آش، آن را با بیل­های کوچک مخصوص که به اصطلاح محلّی کمچه گویند، به هم می­زنند و این کار بعد از ریختن مواد اصلی آش شروع شده تا آن موقعی که به اصطلاح آش را ((بچون)) می­کنند، ادامه دارد. آش نیم­خام هم مابین کمچه­زدن به مردم داده می­شود. سپس درب دیگ­ها را بسته تا هنگام صبح که آش جا بیفتد. ساعت حدود 2 بامداد زمان شروع توزیع آش است که مردم مشتاق از سراسر شهرستان و گاهگاهی از شهرستان­های مجاور برای گرفتن آش به اینجا می­آیند. بعد از اتمام توزیع آش لوازم آشپزی و دیگ­ها جمع­آوری و شستشو می­شود و اجاق نیز جمع می­شود و خاطره آشپزی می­ماند تا سال بعد و محرمی دیگر.

 در پایان ذکر چند نکته:

  • گوشت و مواد آش، نذری بوده و توسط مردم تأمین می­گردد.
  • دیگ­های آش پای درخت همه متعلق به خود اینجاست و جاهای دیگر هم که مراسم آشپزی دارند دیگ­های آنرا به صورت قرضی می­برند و برمی­گردانند.
  • تا قبل از مراسم آش پای درخت در هیچ کجای میبد چنین آشی طبخ نشده بود و هم­اکنون آشهایی که پخته می­شود الگویی از این آش است
  • تعداد دیگهای آش پای  درخت که هرساله طبخ می شود 45 عدد می باشد.

والسلام

حبیب خشایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عزاداری حقیقی

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
عزاداری چیست؟ در فرهنگ بشری عزاداری از مقوله­ی یاد و ذکر است. یاد کسی که به مصیبتی دچار شده است و یاد کسی که به علل طبیعی و غیرطبیعی از قبیل قتل، حادثه و امثال اینها از دنیا رفته است. با توجه به اینکه انسان به طور ذاتی فراموشکار است […]