ایوان نجف عجب صفایی دارد

امسال در ادامه سلسله نوشتارهايي كه در رابطه با چگونگي ساخت و ساز قبور ائمه اطهار داشتيم، اشاره­اي هرچند كوچك به نجف اشرف مي­نمایيم اميد است كه بتوانيم اطلاعات مختصري به خوانندگان عزيز هديه كنيم.

نجف: منطقه نجف در پشت كوفه و از لحاظ آب و هوا از شهرهاي ديگر عراق خوش آب و هواتر است. به عقيده بعضي از مورخان در نجف كوه بزرگي قرار داشته و آن كوهي است كه به هنگام طوفان پسر نوح به بالاي آن رفت. نام نجف ابتدا با نام ني جف به كار مي­رفته كه بعدها به نجف مبدل شد در بعضي جاها ((غري)) نيز گفته شده است. اسامي ديگري كه براي نجف بكار برده­اند عبارتند ازطور – درالسلام – مشهد – جودي – ظهر

احاديث و روايات در رابطه با نجف اشرف و عبادت، خوابيدن و ماندن در نجف به حدي زياد و فراوان است كه مقوله‌ای جدا از بحث ما را مي­طلبد.

نجف قبل از شهادت حضرت علي(ع) و قرارگرفتن قبر مطهر در آنجا سابقه تاريخي داشته. پس از شهادت حضرت علي(ع) در 21 رمضان سال چهلم جناره پاكش را شبانه از كوفه به محل كنوني آورده و دفن كردند. اين محل را قبر حضرت آدم مي­دانستند كه حضرت نوح آن را ساخته بود. قبر حضرت علي(ع) تا مدت­ها مخفي بود و تنها اولاد آن حضرت و عده‌اي از شيعيان خاص از آن اطلاع داشتند. بعد از امويان و رسيدن خلافت به عباسيان كم­كم در بين مردم زمزمه­هايي از وجود قبر حضرت­علي(ع) در اين منطقه به راه افتاد. در سال 133 هجري داوود بن ­علي عده­اي را مأمور تفحص و حفر آنجا کرد و هنگامي كه قبر مطهر حضرت پديدار شد به مردم اعلام گرديد.

آداب زيارت و چگونگي تشرف را حضرت صادق در تشرف خود به مردم آموخت.

شايد اولين ساختمان­هايي كه بر سر قبر شريف صورت گرفت از همان سال 133 هجري بوده باشد. اما در سال 170 هجري اين ساختمان­ها به صورت قبه و مرقد نمايان شد و كم­كم اين عمارت­ها تكميل گرديد و به صورت تدريجي شيعيان به آنجا مهاجرت كردند و در زمان حكومت جلائري و ايلخاني آنجا بسيار آباد گرديد

البته داستان­هاي زيادي از پيداشدن قبر حضرت علي(ع) بر سر زبان­ها است كه در اينجا مجال ذكر آنها نيست به عنوان نمونه حمدالله مستوفي در نزهة االقلوب داستان شكاررفتن هارون­الرشيد و صيد آهو و جمع­شدن آهوان بر يك تپه بلند و عدم توانايي شكار آهوان و جلونرفتن سگ­هاي شكار كه بعداً توسط پيرمردي گفته شد اينجا قبر علي(ع) است.

هارون­الرشيد جداي از صحت و سقم اين داستان در زمان خود بناهايي در اطراف قبر مطهر ساخت و امر كرد قبه و بارگاهي بسازند. (البته اين نيز جاي بحث دارد كه هاروني كه قبر امام­حسين(ع) را خراب کرد چگونه بر مرقد حضرت علي بناهايي ساخت) شخص ديگري كه به نام داعي صغر معروف بود و برادر حسن داعي كه پادشاه طبرستان بود، او عمارتها و صحن و سرايي بر مرقد حضرت علي(ع) ساخت. بعدها عمربن­يحيي بناهايي ساخت. عضدالدوله ديلمي ساختماني بسيار مجلل ساخت و خودش هم وصيت كرد در نجف به خاكش بسپارند.

در سال 407 هجري آتش­سوزي در نجف باعث از بين­رفتن مقداري از  بناها گرديد. بعدها سلاطين ايلخاني آنها را مرمت كردند.

ميرزاتقي وزير شاه‌صفي صفويست. او آب فرات را به طرف نجف و صحن و سراي حضرت علي(ع) آورد.

شكل فعلي صحن و سرا همان صحن و سرايي است كه در زمان شاه صفي  ساخته شده داخل حرم حضرت علي(ع) هم در طول تاريخ چندين بار تجديد بنا شده از جمله ديوارها و آيينه­كاريها. از دوران صفويه تاكنون چندين بار اصطلاحاتي رخ داده است. اولين بار در سال 1285 حاجي حمزه تركي آيينه­كاري را در حرم مطهر انجام دادند. بعدها چند نفر ديگر و در زمان پهلوي نيز يك بار محمدرضا پهلوي مخارج آیينه حرم مطهر را داده است.

دربهاي نقره و طلا نيز از طرف ايرانيان تقديم شده از نادرشاه تا ناصرالدين‌شاه قاجار و ديگران.

نادرشاه طلاهايي را كه از هند آورده بود خرج قبه و بارگاه كرد او گنبد مطهر را طلا كرد همچنين گلدسته­ها را اولين بار نادرشاه طلا كرد.

حجره­هاي اطراف صحن كه در گذشته مجلس بحث و تبادل نظر علما بوده و هم­اكنون در تعدادي از آنها مقبره علماء بزرگي است مانند سيدمحمدكاظم­يزدي، آخوند خراساني، آيت­الله خوئي و غيره البته عالمان و سادات ديگري هم در اطاقهاي ورودي و جنب حرم مطهر هستند كه از آن جمله مقدس اردبيلي، حاج شيخ­عباس و همچنين در اطاقي در ورودي حرم مطهر مرحوم سيدمصطفي­خميني.

نجف از قديم­الايام مركز علوم اسلامي بوده و قبل از تأسيس حوزه علميه قم، بزرگترين مركز حوزوي جهان تشيع در نجف قرار داشت در طول تاريخ علماي بسياري در نجف زندگي كرده و خدمات بيشماري به عالم تشيع نموده­اند. شمار علما و مراجع به حدي در نجف زياد است كه ذكر آنها در مجال بحث ما نمی‌گنجد و فقط به نام عده­­اي از آنها اشاره مي­كنيم: علمايي مانند شيخ مفيد، سيدرضي، علامه حلي، مقدس اردبيلي، شيخ­مرتضي­انصاري، حاج­شيخ­عباس­قمي، سيدبحرالعلوم، كاشف­الغطاء، آيت­الله­حكيم، آيت­الله صدر، آيت­الله­قاضي طباطبائي(استاد آيت­الله­بهجت)، آيت­الله­بهجت، آيت­الله­آشتياني، آيت­الله­بافقي و صدها و بلكه هزاران تن ديگر كه همه و همه از مكتب حضرت­علي(ع) بهره­ها برده­اند.

به هر حال سراسر شهر نجف پر بوده است از مساجد و مدارس علوم ديني كه هريك به نوبه خود در پرورش علما و مراجع سهم بسزايي داشته­اند.

شهرهايي مانند نجف، كربلا، سامرا، كاظمين و مشهد و قم كه شهرهاي زيارتي هستند هميشه در معرض تغيير و ساخت و ساز بوده­اند شايد در زمانهاي بخصوص اين ساخت و سازها تعطيل يا كمتر شده­اند مثلا در طول دوران حكومت صدام بسيار كم ساخت و سازي در حرم مطهر ائمه عراق صورت گرفته است و بيشتر در زمان صفويان و نادرشاه، به هر صورت اميدواريم اين چند سطر يادگاري باشد براي علاقه­مندان به ائمه و آنهايي كه هرچند از آن سرزمين دورند ولي جان و دل همه آنها هميشه آنجاست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نواي طبل و دهل در عزاي خسرودين

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
* طبال بزن طبل…. * مطرب بزن تو طبل و توساقي بيار مي * صداي طبل فرنگي رسيده در گوشم * طبال هي طبال هي * ايا گروه شما ترك خرّمي سازيد نقاره­خانه به نام يزيد بنوازيد * به روي استر عريان سواره جلو لشگر عقب كوس و نقاره شايد […]