خادمین مخلص اهل بیت(ع)و سعادت ابدی

مقدمه :

مردم همیشه به دنبال ارزشمند ترین چیزها هستند و تلاش می کنند تا با کوشش و جدیت به آن دست یابند ، اما سوالی در اینجا مطرح می شود که ارزش چیست ؟ و ارزشمند ترین چیزها ، کدام هستند ؟ آیا ما باید در دنیای مادیات به دنبال آن باشیم و یا رد آن را در معنویات پیگیری نماییم ؟

برای دست یافتن به جواب باید از خود بپرسیم هدف از رسیدن به عناصر ارزشمند چیست ؟ آیا ما می خواهیم فقط برای خوشبختی در دنیا تلاش کنیم و یا نه ، آخرت و دنیای دیگر هم مد نظر ما است ؟

متن :

از منظر عقل جواب روشن است و انسانی که اعتقاد به معاد و یگانگی خداوند دارد به طور مسلم سعادت و خوشبختی را در دو دنیا جستجو می کند که در این حالت باید بهترین پاسخ را برای یافتن با ارزش ترین چیزها از پیامبر (ص) که به منبع لایزال الهی متصل می باشد بشنویم و با رسیدن به حدیث ثقلین « انی تارکم فیکم الثقلین کتاب ا… عترتی » چیزی را با ارزش تر از قرآن ، پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) نمی یابیم . ارزشهایی که باعث خیر هستند و مدار آفرینش بر اساس برکت وجودی آنها در حرکت است و همانند کشتی نجاتی می مانند که بشریت را به ساحل امنیت ، آسایش و سعادت هدایت می کنند .

بر همین اساس ما مسلمانان برای قرابت با این ارزشها ، از خداوند می خواهیم که توفیق دنباله روی آنها را به ما عنایت فرماید تا بتوانیم در پرتو درخشندگی شان به سعادت ابدی برسیم .

در این رابطه و به واسطه ارزشمندی آل طاها ، همه مسلمانان از جمله شیعیان افتخار می کنند که علاوه بر پیروی از این عزیزان توفیق خدمتگزاری در راه قرآن ، پیامبر(ص)  و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را داشته باشند ، در راه خدمت به آنها عشق بورزند و در مناسبتهای ولادت و شهادت ایشان از تمام توان و انرژی خود برای گرامیداشت یاد این انوار الهی و ترویج سیره و روش پر عزتشان بهره گیرند .

اما اصل مهم در خدمتگزاری به اهل بیت ، رهرو بودن در مسیر آنهاست . مسیری که ایشان با سربلندی و روحانیت طی نموده و به خدا رسیده اند ، طریقتی که با تمسک جستن از تمام نیکی ها و اشاعه اعمال پسندیده و مورد رضایت خداوند انسان را به اوج ملکوت می برد .

در راه خدمتگزاری به اهل بیت (ع) ، خلوص نیت و در نظر گرفتن رضای خدا ویژگی منحصر به فردی است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد . در این راه ارزشمند باید خالص بود و فقط برای ترویج دین و رونق اسلام ، تلاش کرد. باید علاوه بر رعایت حق دیگران از موانعی که سد راه اخلاص می شوند نیز دوری نمود و از ریا ، غرور ، خودپسندی ،  خود بزرگ بینی ، حسد ، منافع شخصی ، ریاست طلبی ، بد رفتاری ، بد اخلاقی ، شهرت طلبی و … پرهیز کرد و در یک کلام بنا به فرموده معصوم (ع): مایه آبروی اهل بیت باشیم نه مایه آبروریزی آنها .

 اگر سعادت  با ما یار باشد و در درگاه پر از خیر و معنویت آل طاها (ع)  افتخار خدمت نصیب گردد ، باید اعمال و رفتار ما نیز حول مسیر اهل بیت (ع)  سیر کند و با حرکت در طریق آنها الگویی برای دیگران و آبرویی برای  حضرت محمد (ص) وآل اطهرش (ع)  باشیم .

اگر  چنین شد و در نوکری خاندان پیامبر (ص) به درجه خلوص رسیدیم به بالاترین ارزش در این هستی دست یافته ایم ، چونکه محبت اهل بیت(ع) را در وجود خود پرورش داده و نتیجه دوستی و رابطه با آنها نیز رسیدن به خدا و خوشبختی ابدی است .

سید ابراهیم بروجردی در کتاب تفسیر جامع ( جلد 7 صفحه 365 ) از شرف الدین از حارث همدانی روایت می کند که گفت :

وارد خانه امیر المومنین (ع)  شدم، دیدم آن حضرت در حال سجده چنان گریه می کند که هر انسانی متأثر و مغموم می شود . چون امام سر از سجده برداشت ، به او عرض کردم : مولای من از گریه شما بسیار متأثر شدم ، حضرت فرمود : پیامبر اکرم (ع)  را مشاهده کردم به من فرمود : یا علی (ع)   دوری و غیبت تو از من به طول انجامید ، بسیار مشتاق دیدار تو هستم ، خداوند به وعده خود در باره تو وفا نمود .

عرض کردم ای رسول خدا در چه خصوص؟ !

فرمود : در درجات تو ، همسرت و فرزندانت امام حسن(ع) و امام حسین (ع) بالاترین مقام بهشت را برای شما مهیا و آماده فرموده .

گفتم نسبت به شیعیان من چگونه رفتار می فرماید ؟

فرمود : آنها هم در بهشت قصر هایی دارند محاذی قصرهای ما .

عرض کردم : پاداش شیعیان در دنیا چیست ؟

فرمود: امن و عافیت .

  گفتم : در وقت مرگ حال آنها چگونه است ؟

فرمود : با ایشان به مقدار دوستی و محبت به اهل بیت (ع)  رفتار می کنند ، کسانی که ما را بی حد و اندازه دوست می دارند ، مردن ایشان مانند شخص عطشانی است که شربت سرد خوشگوار بنوشد و دیگران نیز مانند کسانی هستند که در رختخواب خود به خواب می روند .

آری محبت اهل بیت خوشبختی ابدی است و کسانی که از این نعمت برخوردارند، در دو دنیا سعادتمندند. با تربت امام حسین (ع)   یا آب فرات کام می گیرند ، با یاد علی اصغر (ع)   شش ماهه و رقیه سه ساله بزرگ می شوند و با پیروی از عبدا… و قاسم به سن نوجوانی می رسند. با اقتدا به سیره علی اکبر سیدالشهداء(ع)  به وفاداری عباس بن علی (ع)  می رسند و از شجاعت و مردانگی علمدار و ساقی عطشان دشت کربلا عمری را در مسیر پیامبر (ص) ، علی (ع)  ، فاطمه(س) و همه امامان بزرگوار به ویژه حضرت سید الشهداء(ع)  سپری می کنند و به امید آنکه روزی در رکاب صاحب لوای آخر الزمان مهدی موعود (عج)  به یاری اسلام بپردازند ( انشاءا… هر چه زودتر محقق شود ) به درگاه باریتعالی سلام می دهند و با عزت به عنوان خادم اهل بیت (ع)   به دیار باقی و لقاء ا… می شتابند .

خداوندا امید آنکه ما را در ردیف خادمین خالص و مخلص راه قرآن و اهل بیت(ع)  قرار دهی و ما را نعمت عنایت فرموده توفیق سوختن در رثای آل طاها را نصیب کنی و سعادت ترویج دین خود و اصول اسلام را به ما کرامت فرمایی .

والسلام

علیرضا آزادمنش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حضرت آيت الله حاج شيخ محمد ابراهيم اعرافي

س دی ۲۸ , ۱۴۰۰
آينه پرشكوه ميبد                                          محمد كارگر شوركي نظري و گذري بر زندگينامه و كتابنامه حضرت آيت الله حاج شيخ محمد ابراهيم اعرافي(ره) (1289-28 شهريور 1371ش) (ربيع الاول 1328 – 21 ربيع الاول 1413ق) آيت الله حاج شيخ محمد ابراهيم اعرافي شوركي فرزند ملاعباس، و نوه آقا محمد، در خانواده اي مذهبي […]

شاید برای شما جالب باشد