فرهنگ عزاداری حسینی و دشمنان ما!

عزاداری حضرت ابا عبدا…الحسین(ع) و تشکیل مجالس سخنرانی، وعظ و خطابه این مناسبت، یکی از زمینه های ترویج مسایل دینی و شیوه ای ارزشمند برای ماندگاری اهداف قیام حسین بن علی(ع) است. عزاداری برای سالار شهیدان، در حقیقت شرکت در دانشگاهی است که در سالن همایش آن جمعیتی انبوه از سراسر جهان با ایمان و اخلاص حضور می یابند و زنگار از چهره جان و جهان می زدایند. نقش عظیم چنین حرکتی در زنده نگه داشتن روحیه مبارزه با ستم و ستیز با تباهی و فساد و به طور کلی نشر مبانی دین مبین، به هیچ وجه قابل انکار نیست و تاریخ خود گواه صادقی بر این جایگاه است.
از همین روست که پیوسته در طول زمان، دشمنان برای تعطیل یا تحریف کردن این حرکت مقدس و شور آفرین، تلاش ورزیده اند.
… برپایی عزا برای سیدالشهدا(ع)، نوعی اعتراض به ظالمان و حمایت از مظلومان است. اشک ریختن در سوگ اباعبدا…، عامل تقویت حس عدالت خواهی و انتقام جویی از ستمگران و زمینه سازی برای تجمع نیروهای پیرو حسین(ع) در خط دفاع از حق است. عزاداری برای شهید، انتقال فرهنگ شهادت به نسل های آینده است. عزاداری، احیای خط خون و شهادت و رساندن صدای مظلومیت آل علی(ع) به گوش تاریخ است. (1)
بی جهت نیست که ستم پیشه گان و دین ستیزان پیوسته با چنین مظاهری مخالفت می ورزند. به دلیل کارایی و کارکرد و اهمیت این مسأله است که دشمنان و مستکبران سیلی خورده از مجالس راستین عزاداری امام حسین(ع) بی کار ننشسته و پیوسته برای خنثی سازی آثار شگفت و برکات عظیم این مجالس، تلاش می کنند.
دکتر «مایکل برانیت» یکی از معاونان سازمان سیا،در کتابی با عنوان «نقشه ای برای خدایی مکاتب الهی» می نویسد:
… شیعیان بیش تر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند…. به طور مستقیم نمی توان با مذهب شیعه رو در رو شد و امکان پیروزی بر آن بسیار سخت است و باید پشت پرده کار کنیم.این مقام ارشد سازمان سیا می نویسد:ما برنامه ریزی گسترده ای برای سیاست های بلند مدت خود طرح کرده ایم. ما سعی کرده ایم با تبلیغات گسترده علیه مراجع دینی به منظور زوال مقبولیت آنها در میان مردم و حمایت از سخنرانان و مداحان و برگزار کنندگان اصلی این گونه مراسم که افرادی سودجو و شهرت طلب هستند، عقاید و بنیان های شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سُست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم.(2)
و در راستای همین سیاست ننگین است که در مقاطع مختلف زمانی، زمزمه های شومی را در زمینه شهید افکنی تحریف و تهاجم به فرهنگ عاشورا شاهد بوده و هستیم.
پس اینجاست که مسؤولیت اعضای هیأتها خصوصاً مدیران و برنامه ریزان،سخنرانان و مداحان را سنگین می کند و باید هوشیار بود که کوچکترین خودرأیی و کج سلیقگی باعث انحراف یک جامعه می شود.
مسؤولین هیأتها و مداحان و سخنرانان امروزه فرهنگسازان جامعۀ ما هستند.اعمال،رفتار و نوع پوشیدن لباس آنها و.. الگوی جوانان هیأتی قرار می گیرد و اگر مسؤول هیأتی یک فرهنگ غلط را در هیأت محله نهادینه کند باید بداند تا مدامی که این فرهنگ در جامعه رواج دارد و از آن تقلید می شود گناه و مسؤولیتش به حساب او ثبت خواهد شد.پس بر ما است که در مدیریت هیأت تمام جوانب را در نظر بگیریم و موضوعات هیأتی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و تقلیدهای کورکورانه را کنار بگذاریم و اگر هیأتی یک طرحی را اجرا کرد بدون تدبیر و مشورت با خبرگان علم ودانش به تبعیت آن هیأت آن را اجرا نکنیم. متأسفانه شعار بعضی هیأتیها چنین شده «این کار فلان هیأت هم انجام می دهد» در صورتی که آنچه دشمن می خواهد همین است و باید بدانیم که فرهنگ همواره در معرض خطر دستبرد راهزنان و شیادان قرار داشته به ویژه در قرون اخیر، کشورهای قدرتمند و استعمارگران جهان به دو دلیل عمده سعی در انهدام و نابودی فرهنگ جوامع و ملل دیگر دارند.
دلیل نخست و بزرگ ترین هدف مهاجمان فرهنگی دستیابی به اغراض سیاسی و اقتصادی است. چرا که فرهنگ زنده و پویا به بیگانگان اجازه سلطه بر سرنوشت یک ملت و غارت منابع اقتصادی و مالی آنان را نمی دهد.
دلیل دوم- که در دهه های اخیر بیشتر مورد توجه قدرت های بزرگ جهان به ویژه آمریکا قرار گرفته –عبارت است از جهانی کردن فرهنگ غربی به خصوص آمریکایی.
استکبار با ایجاد فتنه تلاش می کند مسلمانان در ثابت قدم بودن فرهنگ ملی و دینی خویش دچار تردید شوند و سپس به تدریج آماده جذب به فرهنگ بیگانه گردند. این فتنه از قتل بدتر است. در تهاجم فرهنگی غالباً از وسایلی مانند زبان، قلم و وسایل ارتباط جمعی استفاده می شود و مغزها و اندیشه ها و باورها، آماج سلاح های دشمن قرار می گیرد.
رهبر معظم انقلاب در این باره می فرماید: «در تهاجم فرهنگی یک مجموعه سیاسی یا اقتصادی برای رسیدن به مقاصد خاص خود و اسارت یک ملت،به بنیا ن های فرهنگی آن ملت هجوم می برد.و در این هجوم باورهای تازه ای را به زور و به قصد جایگزینی بر فرهنگ و باورهای ملی آن ملت وارد کشور می کند.»
پر واضح است که اگر فرهنگ جامعه ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب مخالف گرایش پیدا می کند. و بالاخره در آن مستهلک می شود و موجودیت خود را در تمام ابعاد از دست می دهد.این مطلب در قرآن کریم در آیه 28 سوره مبارکه آل عمران آمده است که می فرماید:«لا یتخذ المؤمنون الکافرین اولیاء من دون المؤمنین- مومنان نباید کافران را به جای اولیای خود بگیرند.»
سوء استفاده از فکر و فرهنگ در طول تاریخ بشر سابقه ای طولانی دارد و قدرت های،ضد مردمی از هر وسیله ای برای تسلط قدرت خویش بر جامعه بشری بهره مند شده اند.
امروزه دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی جنگ نرم را به صورت آشکار و پنهان علیه نظام نو پای اسلامی به راه انداخته اند. پس تمام مسؤولین هیأتها، مداحان و کلیه عناصر هیأتی وظیفه داریم با بصیرت کامل در برنامه های مذهبی مدیریت کنیم و جهانی فکر کنیم و از حیطه محله و شهر فراتر رویم و سعی کنیم فرهنگ صحیح عاشورا بر جهان حاکم کنیم و انشاءا… آب به آسیاب دشمن نریزیم.

مهدی دهقانی فیروزآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آقای من کوفه نیا

س دی ۲۸ , ۱۴۰۰
تن عریان شهر در زیر گامهای چکمه پوش شب لگدمال می شدند! صدای شکستن استخوانهای غیرت و مردانگی از در و دیوار کوچه پس کوچه های شهر به گوش می رسید! هیچ کس ناله های مرد غریبی را که مولایش را با هزاران نامه دعوت کرده بودند و اکنون یکه […]