دانستنی های درباره جن

کلمه جن در اصل به معنای چیزی است که از حس انسان پوشیده باشد. مثلاً‌ می گوییم: « جنه اللیل» یا «فلما جن علیه اللیل» یعنی هنگامی که پرده سیاهی شب او را پوشاند و به همین جهت «مجنون» به کسی که عقلش پوشیده و «جنین» به طفلی که در رحم مادر پوشانده شده و «جنت» باغی که زمینش را درختان پوشانده اند و «جنان» به قلب که در درون سینه پوشانده شده و «جنه» به معنی سپر که انسان را از ضربات دشمن می پوشاند آمده است. (ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، جلد 11، صفحه 79)
جن در لغت به معنی موجود پنهان و نامرئی بوده و تمام مشتقاتش بر استتار و پنهانی دلالت دارد. جن در اصطلاح به مخلوقی از مخلوقات خدای متعال اطلاق می شود که نامرئی است و از حواس ظاهری انسان پنهان است،‌ جن را بدین جهت جن نامیده اند که به چشم نمی آید مگر در موقعی که بخواهد قدرتی که خدای متعال در او قرار داده به نمایش بگذارد. جنه جمع جن است. در فرهنگ لاروس و المنجد آمده: «جن: موجود نامرئی بین انسان و ارواح است».
جهت اطلاع بیشتر شما خوانندگان عزیز، مطالب ذیل در قالب پرسش و پاسخ ارائه می شود:

  • پرسش1: زمان آفرینش جن را بیان نمایید؟
    پاسخ: در کتاب اثبای الوصیه آمده است که جنیان 7000 هزار سال پیش از آدمیان آفریده شده اند.
  • پرسش2: آیا اجنه هم مانند انسان پدری داشته اند؟
    پاسخ: همان طوریکه همه انسان ها از نسل آدم می باشند اجنه نیز دارای پدری هستند که اولین مخلوق جن می باشد و نام او «شومان» است. (بحار الانوار، ج 6، ص 78.)
  • پرسش3: آیا ممکن است توصیفی از جنّ در قرآن را بیان کنید؟
    پاسخ: از آیات قرآن استفاده می شود که «جن» یک نوع موجود عاقلی است که از حس انسان پوشیده شده و آفرینش آن در اصل از آتش یا شعله های صاف آتش یا از حرارت آتش است (آیات سوره جن و الرحمن) و ابلیس نیز از همین گروه است. در این جا به اوصاف جن از نظر قرآن می پردازیم:
    ویژگی های جن از دیدگاه قرآن:
  1. جن موجودی است که از شعله های آتش آفریده شده است. (سوره الرحمن، آیه 15)
  2. دارای عقل، علم و درک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است. (آیات مختلف سوره جن)
  3. دارای تکلیف و مسئولیت است.
  4. طایفه جن نیز مرد و زن دارند. (سوره جن، آیه 6)
  5. گروهی از آنها مؤمن صالح و گروهی کافرند. (سوره جن، آیه 11)
  6. دارای حشر و نشر و معادند. (سوره جن، آیه 15)
  7. آن ها در آسمان ها رفت و آمد داشتند و خبر گیری و استراق سمع می کردند و بعداً ممنوع شدند. (سوره جن، آیه 9)
  8. در میان آنها افرادی یافت می شودند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که در میان انسان ها نیز چنین است:
    مثلاً یکی از آن ها به حضرت سلیمان گفت: «من تخت ملکه سبا را پیش از آن که از جای برخیزی از سرزمین او به این جا می آورم»! (سوره نمل ، آیه 32)
  9. آن ها قدرت بر انجام بعضی کارهای مورد نیاز انسان دارند: «گروهی از جن پیش روی حضرت سلیمان به اذن پروردگار کار می کردند و برای او در ساختمان سازی و موضوعات هنری و ظریف فعالیت می کردند.» (سوره سبا، آیات 12- 13)
  10. خلقت آن ها در روی زمین قبل از خلقت انسانها بوده است. (سوره حجر، آیه 27) از یک سو قرآن، کلام ناطق صادق، خبر از وجود جن، با ویژگی هایی که در بالا ذکر شد داده است و از سوی دیگر هیچ دلیل عقلی بر نفع آن وجود ندارد. بنابراین باید آن را پذیرفت.
    این نکته نیز قابل توجه است که جن گاهی بر یک مفهوم وسیع تر اطلاق می شود که انواع موجودات ناپیدا را شامل می گردد، اعم از آنها که دارای عقل و درکند. آنها که عقل و درک ندارند و حتی گروهی از حیواناتی که با چشم دیده می شوند و معمولاً در لانه ها پنهانند، نیز در این معنی وسیع وارد است.
    شاهد این سخن روایتی است که از پیامبر (ص) نقل شده است که فرمود: «خداوند جن را پنج صنف آفریده است: صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا هستند) و صنفی به صورت مارها و صنفی به صورت عقرب ها و صنفی حشرات زمینند و صنفی از آن ها مانند انسانند که بر آنها حساب و عقاب است.» (سفینه البحار، ج 1، ص 186، (ماده جن) ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه (قم، دارالکتب الاسلامیه، چ 9، 1370) ج 25، ص 154– 157)
  11. فلسفه و راز آفرینش جن، بنابر آنچه در قرآن کریم آمده، همان است که دربارۀ انسان وارد شده است، یعنی عبادت و پرستش خداوند سبحان، چنان که فرموده است:
    و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون، جن و انسان را نیافریدم مگر برای عبادت و پرستش نمودن. (سوره ذاریات، آیه 56) آیه فوق بیان می کند که چون هدف خلقت این دو (انسان و جن) عبادت الهی است پس هر کدام دارای تکلیف در برابر خداست. پس جن نیز دارای حساب و کتاب ویژه ای مانند انسان است.
    قرآن می فرماید: ای گروه جن و انس آیا رسولانی از خودتان (یعنی از جنس ماده و طبیعت در برابر فرشتگان که ملکوتی هستند و انس و جن ماده هستند.) به سوی شما نیامده اند و آیات مرا برای شما نخوانده اند و شما را از ملاقات روز قیامت نترسانده اند گفتند ما بر خودتان شهادت می دهیم که چنین بوده است. (سوره انعام، آیه 130) از این آیه استفاده می شود که:
    اولاً: جهان جن، جهان تکلیف و مسئولیت، بازخواست، خطاب و عتاب است و آن ها قدرت دریافت رسالت و انذار و بشارت را دارند.
    ثانیاً: معلوم می شود که جهان جن نیز همراه مجموعۀ عالم به سوی قیامت و رستاخیز عمومی پیش می رود.
    ثالثاً: نشان می دهد که عالم قیامت و جهان موت برای افراد جن در حکم جهان غیب و پنهان است و افراد جن در مورد سرای آخرت علم و اطلاع محسوس ندارند.
    رابعاً: نشان می دهد که در نفس و در وجود جن، قدرت درک و وجدان هست.
  • پرسش 4 – فرق ملک (فرشته) با جن چیست ؟
    پاسخ: جن با فرشته فرق هایی دارند:
  1. جنس ملائکه از نور است ولی جنس جن از آتش خالص است.
  2. ملائکه گناه و تخلف امر پروردگار را نمی کنند، به خلاف جن که گناه و تخلف از امر الهی می کنند.
  3. جن ذریه دارد ولی ملائکه ذریه ندارند.
  4. فرشتگان غذا نمی خورند و ازدواج هم نمی کنند ولی جنیان هم غذا می خورند و هم ازدواج می کنند.
  5. فرشتگان مرگ، شرک و رفتن به جهنم ندارند ولی جن ها مرگ دارند، شرک دارند و ستمکاران آن ها به جهنم می روند.
  6. شیطان و جن دشمن انسان و بشر بوده و هستند ولی ملائکه نه تنها دشمن انسان نبوده، بلکه بر آدمیان استغفار می کنند و از درگاه پروردگار حکیم طلب آمرزش برای آنان می کنند.
  7. ملائکه از موجودات عالم بالا و عالم ملکوت می باشند ولی جن ها از موجودات عالم پایین هستند.
  8. ملائکه لباس سفید ، قرائت قرآن و منزل امام و ولی خدا را دوست دارند.
  9. ملائکه عطر و بوی خوش و پاکیزگی وضو و غسل را دوست دارند و هر جا بوی خوش باشد متوجه آنجا می شوند و از ظلمت و جای متعفن بدشان می آید. ولی شیاطین و اجانین جاهای تاریک و محل های متعفن را دوست دارند و در گلخن حمام و جاهای کثیف جن فراوان است.
  10. جایی که معصیت شود، فرشته وارد نمی شود ولی جن در آنجا زیاد و فراوان است.
  11. در خانه ای که سگ باشد، فرشته گریزان است ولی جن به آن خانه وارد می شود.
  12. در جایی که مجسمه صاحب روح باشد، فرشته وارد نمی شود ولی جن داخل می گردد.
  13. در اتاقی که جنب و حائز باشد فرشته وارد نمی شود.
  14. در خانه ای که آلات موسیقی باشد فرشته داخل نمی شود.
  15. جن ها از سخن چینی مسرور و خوشحال می شوند.
  16. فرشتگان از زنهای محجبه مسرور و شاد می گردند و منازلی که چنین زن هایی دارند جن از خانه بیرون می رود.
  17. جن به زن های بدون مقنعه و روسری، اگر چه در منزل باشند علاقه دارد البته اصناف کفار از جن. (ر، ک: جن ، عباسعلی کامرانیان)
  • پرسش 5: فرق میان جن و پری چیست؟
    پاسخ: پریان خوب رویان از زنان جن می باشند و گاهی انسان ها را نیز از لطافت و زیبایی به زنان زیبای جن تشبیه نموده و پری می گویند. در عوض به اجنه بد ذات و هول انگیز «دیو» می گویند.
  • پرسش6: آیا جنیان دارای زبان خاصی هستند؟
    پاسخ: خیر. جنیان با توجه به آن قدرت و نیرویی که خدای تبارک و تعالی در نهاد آنان قرار داده است می توانند هر زبانی را بفهمند و یا به هر زبانی تکلم نمایند و آنان از عقل بهره کافی دارند و لغات را کاملاً تشخیص می دهند و این قدرت مثل عمر طولانی آنان از معجزات و شگفتی های خالق بزرگ است که به آنان عطا نموده است. (جن و شیطان در ادبیات و ادیان، زین العابدین دست داده، ص 113 به نقل از منهاج الصادقین)
  • پرسش 7: آیا دین اجنه غیر از دین انسان هاست؟
    پاسخ: جنیان دین خاصی ندارند، بلکه دین آنان نیز مثل دین آدمیان است. (تفسیر اطیب البیان، حاج سید عبدالحسین طیّب، ج 13، ص 231 و 232)
  • پرسش 8: محل زندگی و سکونت اجنه کجاست؟
    پاسخ: بر اساس آیه شریفه: «وَ أنَّا ظَنَنَّا أَن لَن نُعجِزَ ا…َّ َ فِی الأرضِ وَ لَن نُعجِزَهُ هَرَباً»(جن/12)، (جنیان گفتند:) و اینکه ما یقین داریم هرگز نمی توانیم بر اراده خدا در زمین غالب شویم و نمی توانیم از ( پنجه قدرت) او بگریزیم. قطعاً: اجنّه در زمین زندگی می کنند.
    از آنجایی که نوع خلقت جنیان با انسان ها و حیوانات متفاوت است، واضح است که مکان زندگی آن ها نیز متناسب با نوع خلقت آنها باشد، ولی آن مکان ها کجاست. در بین عوام شایع است که زیرزمین ها، جاهای تاریک و مرطوب مانند چاه ها و عمق جنگل ها جایگاه جنیان است. اما بررسی ها حاکی از آن است که قطعاً آنها در جایی زندگی می کنند که از انسان ها به دور باشند. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که : « در وادی شقره (بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان، زیرا در آن جا منازل جن است.» (وسائل الشیعه، ص 452)
  • پرسش 9: مسجد الجن کجاست و در آن جا چه اتفاقی افتاده است؟
    پاسخ: محل دیدار رسول اکرم (ص) با برخی از فرستادگان جنیان که در مکه معظمه در نزدیکی پل حجون قرار دارد. بعدها مسجدی در آنجا ساخته شد که نام آن را مسجد الجن گذاشتند.
    پرسش 10: آیا جنیان خوراک دارند یا خیر؟
    پاسخ: قطعاً هر موجود زنده ای متناسب خودش نیازمند خوراک است. «در روایات این مطلب هست که جن ها خوراک دارند» (آشنایی با قرآن، شهید مطهری، ج 6، ص 49) شیخ بهایی (ره) می فرماید: «خوراک ایشان هوای آمیخته به بوی طعام است». (کشکول شیخ بهایی(ره)، ص 332) شاید به همین علت شارع مقدس در آداب غذا خوردن فرموده است: «دستهایتان را بعد از غذا بشویید تا اینکه هنگام خواب اجنه و شیاطین، دست شما را بو نکنند تا موجب اذیت شما گردند، مخصوصاً اطفالی که با دست آلوده می خوابند احتمال بیشتری دارد تا مورد آزار جن واقع شوند.» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 337 )
  • پرسش 11: آیا شیطان زاد و ولد (زن و فرزند) دارد؟
    پاسخ: شیطان (ابلیس) از جنیان است و جنیان مانند انسان ازدواج و زاد و ولد دارند. در آیات قرآن، در وصف حوریان بهشتی آمده است: ” لم یطمثهن انس قبلهم و لا جان؛ حوریان بهشتی را که قبلاً نه آدمی و نه جن دست زده است”. (الرحمن/ 56)
    این آیه دلالت دارد جن هم آمیزش دارد و تکثیر نوع آن به وسیله مقاربت نر و ماده صورت می گیرد.
    در آیه ای دیگر برای شیطان فرزند و ذریه عنوان شده است:
    « . . . افتتخذونه و ذریته أولیاء من دونی؛ آیا او (ابلیس) و فرزندانش را به جای من (خدا) دوستان خود انتخاب می کنید، در حالی که دشمن شما هستند؟!». (کهف / 50)
    البته امکان دارد مقصود از ذریه و فرزندان شیطان، پیروان و یاران او هم باشد.
    پرسش12: چگونه جنیان می توانند به شکلهای مختلف درآیند؟
    پاسخ: جنیان دارای جسم لطیفی هستند که به آنها امکان می دهد به شکل های مختلف درآیند همچنانکه آب و هوا در هر ظرفی قرار بگیرند شکل همان ظرف را پیدا می کنند.
    جنیان موجودات بسیار لطیف و انعطاف پذیری هستند. مانند هوا که قابل انبساط و انقباض است. گاهی به صورت آدم،گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدن ها و چشم ها و موهای عجیب نمودار می شوند؛ یعنی ظاهر شدن برای انسان به صورتی خاص، نه آن که از ماهیت حقیقی خود خارج شوند و تغییر ماهیت دهند، بلکه به این معنا در قوه حس و ادراک انسان به صورت های مختلفی محسوس می شوند، بدون آن که تغییر ماهیتی صورت گیرد. (برای توضیح بیشتر رجوع کنید به کتاب جن وشیطان، تحقیق قرآنی، روایی و عقلی، تألیف علی رضا رجالی تهرانی)
    علامه طباطبایی(ره) معتقدند مدرکی مبنی بر تغییر شکل اجنه و ملائکه وجود ندارد و فقط تمثل است همانگونه که جبرئیل بر حضرت مریم متمثّل شد «این گونه که وانمود می کرد که او بشر است، و گرنه جبرئیل بود و ملک و هرگز تغییر پیدا نکرد و انسان و بشر نشد. (در محضر علامه طباطبایی، ص 44) شاید مشاهدات پیامبر و ائمه علیهم السلام نسبت به ملائکه و اجنه را نیز همینگونه بتوان تفسیر کرد.
  • پرسش13: قیافه جن ها به چه شکلی است؟
    پاسخ : جن ها کمی ریز هستند شکل کلی شان مثل انسان است، دو چشم، دو گوش، بینی، دهان و غیره دارند. جن ها مثل آتش سرخرنگ هستند چشمشان عمودی است (چشم الفی مثل چشمان گربه) و پاهایشان کوتاه و گرد است و دارای چیزی شبیه سم می باشند نه اینکه سم واقعی باشند. دیوها خاکستری رنگ و خشن اند و چشمشان حد وسط افقی و عمودی است. پریها سفید و زیبا هستند (مثل انسان سفید پوست) و چشمانشان هم مثل چشم انسان افقی است. همه اینها مو دارند و مثل بشر رنگ های مختلفی دارند؛ سفید، سیاه، سرخ و … (عباسعلی کامرانیان، جن، ص 36) این سخن در صورت صحت، می تواند گویای تمایل اجنه در آمدن به این قیافه یا حداکثر توانایی آنها در تشبّه به انسان تا این ظاهر و صورت باشد.اما سخن حضرت علامه(ره) در این باره را مبنا قرار می دهیم.
  • پرسش 14: آیا جن مثل انسان تکلم می کند؟
    پاسخ: آنها اجتماعی اند و با یکدیگر سخن می گویند و صدای آنها برای عموم انسانها قابل فهم نیست.
  • پرسش15: عبادت اجنه چگونه است؟
    پاسخ: از آنجا که پیامبران آنها همان پیامبران آدمیان است طبیعتاً عبادت جنیان همچون انسان ها بوده و به تناسب نوع خلقتشان و عالم حیاتشان به پرستش خداوند مشغول می باشند.
  • پرسش16: آیا اجنه مکلف هستند؟
    پاسخ: خداوند در قرآن فرموده است: وَ مَا خَلَقتُ الجِنَّ و الإِنسَ إِلَّا لِیَعبُدُونِ (ذاریات/56) روایات مربوط به اثبات تکالیف برای جن فراوان است بسیاری از اجنه به محضر ائمه(ع) می رسیدند و سئوالات خود را از محضرشان می پرسیدند. در وسائل الشیعه آمده است: «حضرت سلیمان با انس و جن اعمال حج رابه جا می آورد.» (وسایل الشیعه، ج 13، ص7،2)
  • پرسش17: آیا ائمه طاهرین علیه السلام بر اجنه هم ولایت دارند؟
    پاسخ: بله، علاوه بر ولایت بر آن ها، نمایندگانی هم از جنس خودشان در بین آنها دارند. روزی یکی از اصحاب از امام کاظم علیه السلام پرسیدند: «آیا جنیان از شما اطاعت می کنند؟» امام پاسخ فرمودند: «آری، قسم به آن که محمد را به پیامبری و علی را به جانشینی ولایت، عزت بخشید، آنها نسبت به ما فرمان بردارتر از شما انسانها هستند و البته همان ها نیز نسبت به دیگر موجودات کمتر مطیع مایند.»
    ابن جبل گفته است در خانه حضرت امام صادق علیه السلام ایستاده بودیم که مردمی مانند سیاه پوستان، بیرون آمدند که لنگ و روپوش بر تن داشتند. از حضرت درباره آن اشخاص سئوال کردم. حضرت فرمودند: آنان از برادران جنی شما هستند. (اصول کافی ج 2، ص 243)
    بنا به روایتی در میان اصحاب امام مهدی علیه السلام ششصد جن حضور خواهند داشت.
  • پرسش18: آمدن زعفر جنی به کربلا چگونه بود؟
    پاسخ: زعفر جنی در بئر العلم، بساط نشاط و شادی گسترانیده و مجلس عیش و عروسی برای خود فراهم آورده بود. سلاطین جن و پری را دعوت کرد. ناگاه از زیر تخت خود صدای گریه بلند دو نفر جن را شنید که بسیار حزین و سوزناک گریه می کردند. زعفر گفت: چه وقت گریه است، در هنگام خوشحالی من شما گریه می کنید؟! گفتند: ای امیر، چون تو ما را مأمور کردی که جهت امری به شهر برویم، عبور ما به قاضریه و نینوا افتاد. دیدیم در آن صحرا لشکر بزرگی آماده قتال و جنگ هستند و حسین بن علی (ع) یعنی پسر همان بزرگواری که ما به دست او مسلمان شدیم، یکه و تنها ایستاده و تمام یاران و اعوان و انصارش کشته شده اند و خود آن حضرت به نیزه بی کسی تکیه نموده است و دم به دم راست و چپ را نگاه می کند و گاهی می فرماید: «هل من ناصر ینصرنی … آیا کسی هست که به من کمک کند» و شنیدم اهل و عیال او صدای العطش به آسمان بلند کرده بودند. فوراً خود را نزد تو رساندیم تا تو را از ماجرا آگاه نماییم. اگر ادعای مسلمانی می کنی، قد مردانگی علم کن که الان پسر پیامبر را نامسلمانان می کشند. زعفر تا این سخن را شنید، تاج شاهی بر زمین زد. لباس دامادی را از تنش در آورد، لباس جنگ پوشید، طوایف جن را با حربه های آتشی برداشت و به کربلا آورد. زعفر نقل کرده: وقتی که وارد زمین کربلا شدم، لشکر چهار فرسخ تا چهار فرسخ گرفته بود. از زمین تا آسمان صف هایی از اجنه و ملائکه و کروبین، جبرئیل، مکائیل، اسرافیل، هر یکی با چند هزار ملائکه، ارواح صد و بیست و چهار هزار پیامبر، لکن حضرت مقابل لشکر ایستاده و به هیچ کس اعتنا نمی کرد.
    آه از آن روز که در دشت بلا غوغا بود
    شورش روز قیامت در زمین بر پا بود
    خصم چون دایره گرد حرم شاه شهید
    در دل دایره چون نقطه پا بر جا بود
    انبیاء و رسل جن و ملایک هر یک
    جان به کف در بر شه منتظر ایما بود
    نا گاه دیدم آقا غریبانه سر بلند کرد و اشاره فرمود: زعفر بیا. دیدم همه ملائکه متوجه من شدند. به حضورش رفته و رکاب بوسیدم و فرمود: کجا بودی زعفر؟ عرض کردم: قربانت شوم، مجلس عیش داشتم. به من خبر رسید و بی درنگ با سی و شش هزار جن به یاری شما آمدم. حضرت فرمود: زعفر زحمت کشیدی، شما جن و پری از آدمیزاد با وفاتر هستید. خدا و پیامبر از تو راضی باشد. هر چه اصرار کردم، اجازه جهاد نداد و فرمود: شما آنها را می بینید آنها شما را نمی بینند. عرض کردم: ما هم به صورت انسان ظاهر می شویم. اگر کشته شدیم، شهید می شویم.
    چند نکته درباره جناب زعفر:
  • جناب زعفر در اوایل جوانی به دست امام علی علیه السلام مسلمان شد و از اول مسلمان نبود.
  • از طرح پاسخ حضرت علامه در پرسش قبلی وجود زعفر و حضور او در کربلا تایید می شود. – جناب سید بن طاووس در اللهوف حکایت کمک اجنه به سالار شهیدان کربلا را تأیید می کند.
  • نویسنده کتاب ارمغان هند و پاک می گوید: جناب زعفر رهبر اجنه شیعه تا زمان معاصر زنده بود و از دنیا رفت. (ارمغان هند و پاک، ص51) – در برخی از کشورها برای جناب زعفر مجالس عزاداری بر پا شد.
  • پس از جناب زعفر، رهبری شیعیان اجنه را فرزند بزرگوارش جناب سعفر به عهده گرفته که هم اکنون هم رهبری شیعیان جن را به عهده دارد و همچون پدرش محب و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می باشد. خداوند وجود ایشان را از کلیه بلیات حفظ فرماید. (جن دنیای ناشناخته، ص 52)
  • پرسش19: آیا اجنه بر شهیدان کربلا نوحه سرایی نمودند؟
    پاسخ: ابی القاسم جعفر بن محمد بن جعفر بن موسی بن قولویی القمی در کامل الزیارات، باب بیست و هفتم، تحت عنوان «نوحه سرائی طائفه جن بر حسین بن علی علیه السلام»، نمونه هایی از نوحه های اجنه را برای شهیدان کربلا آورده است.
  • پرسش20: چگونه می توانیم به اجنه آسیبی نرسانیم؟
    پاسخ: جنیان نیز مانند آدم ها در اثر صدمه و آزار ناراحت می شوند و ممکن است انتقام بگیرند. لذا در مکان هایی که احتمال حضور جن هست و معمولاً کودکان آنها به بازی و سرگرمی مشغول هستند باید قبل از اقدام بسم ا… را بر زبان جاری کنیم مثلاً هنگامی که قصد انداختن چیزی، یا ریختن آب جوش و آتش یا مواد مذاب در جایی که مخروبه است یا محل جمع آوری زباله و یا خانه قدیمی و متروکه را داریم نام خداوند متعال را بر زبان آوریم. گویا « بسم ا… » عامل هشدار به آنهاست و باعث می شود از خود مراقبت کنند و صدمه نبینند.
  • پرسش21: راه های دور شدن از اذیت و وسوسه جنیان کدامند؟
    پاسخ: برخی از این راه ها عبارتند از:
    از امام صادق (ع) منقول است: هر کس معوذتین (سوره های فلق و ناس) را بسیار بخواند از وسوسه و شر جن و انس محفوظ بماند. از آن حضرت نقل است کسی که سوره جن را تلاوت نماید، در زندگی دنیا هرگز آسیبی از جن و انس به او نرسد و مورد سحر و کید آنها واقع نشود. این عمل بسیار مجرب است.
    برخی حرزها و ادعیه نیز مجرب است که آداب، شرایط و ایّام خاصی دارد. از جمله حرز کبیر و صغیر ابی دجانه به نقل از دمیری در حیاه الحیوان و دعای ام الصبیان که مجرب است.
    پرسش22 : آیا اجنه با امام زمان علیه السلام بیعت می کنند؟
    پاسخ: «اولین کسی که دست مبارک حضرت مهدی «عجّل ا… تعالی فرجه الشّریف»را می بوسد، جبرئیل می باشد که با آن حضرت بیعت می کند، بعد از او ملائکه و نجباء و جن و بعد ایشان نقباء (سیصد و سیزده نفر) با آن بزرگوار بیعت می کنند.» (مهدی موعود، ترجمه بحارالانوار، باب سی و دوم، ص 311)
  • پرسش23: آیا شیاطین جنی هم در کربلا حضور داشتند؟
    پاسخ: شیاطین جنی هم در کربلا حضور داشتند هر چند شیطان و کارگزارانش در وقوع ماجرای کربلا و کشته شدن مظلومان کربلا نقش داشتند اما از حماسه جاوید کربلا و برگزاری عزاداریها در طول تاریخ و رهایی بسیاری از عزاداران از عذاب جهنم اندوهگین می باشند (ر ک: سعادات ناصریه، صص 28 تا 31) و می گویند که شیطان اصلی پس از شهادت امام حسین(ع)در عصر عاشورا فریاد کشید وشیاطین دیگر به اطرافش جمع شدند، آن ها پرسیدند که از چه چیز ناراحت هستی؟ ابلیس گفت از کشته شدن امام حسین(ع). شیاطین گفتند ما همه به دستور شما مردم را تحریک کردیم و ترغیب کردیم که امام حسین (ع) را بکشند و الان باید خوشحال باشیم شیطان گفت: ولی خون حسین و مظلومیتش باعث خواهد شد که بسیاری از انسانها از دست ما رها بشوند و به حق و حقیقت بپیوندند.
  • پرسش24 : آیا اجنه در مشکلات خود به اهل بیت علیم السلام متوسل می شوند؟
    پاسخ: بله، برای آنها هم مثل ما در زندگی مشکلاتی پیش می آید که برای رفع و آزاد شدن از گرفتاری ها دست به دامن اهل بیت علیهم السلام می زنند و از آنان یاری می گیرند، چنانچه در روایتی وارد شده آنها از تربت سیدالشهداء علیه السلام استفاده کرده و شفا می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امام حسین (ع) در آینه قرآن

چ دی ۲۹ , ۱۴۰۰
امام حسین (ع) انسان کامل و تجلّی آیات قرآن است. آیات متعددی همچون آیه مباهله؛ آیه تطهیر؛ آیه مودت؛ سوره ی هل اتی؛ آیه اولی الامر و … بدون شکّ در شأن او و دیگر اهل بیت (ع) است. سوره ی مبارکه ی فجر نیز به دلیل وجود آیه «یا […]