حجت الاسلام سيد جلال يحيي زاده

محمد كارگر شوركي

گذري و نظري بر زندگي نامه‌ي؛ حجت الاسلام سيد جلال يحيي زاده

صفحات ميبد در فروردين ماه 1392 ش دو تن از چهره هاي ديني و مذهبي، ادبي و فرهنگي خود را از دست داد. يكي در كسوت روحانيت، ديگر در زي معلمي، و با كار انبياء‌ايي خود چونان مشعلي فروزان فرا راه همشهريان خود بودند… ازاينرو نگارنده ي سطور برخود فريضه دانست تا شرح حال هر يك ولو به اندك و به مصداق:

«آب دريا را اگر نتوان كشيد           هم به قدر تشنگي بايد چشيد»

اوراقي چند از اين شماره نشريه نفيس و قيم سالنامه‌ي فرهنگي، هنري، اجتماعي «هلال غم» مزين كند.

مرگ از براي اهل فضيلت نيست              مرگ تو، گرچه مرگ فضيلت بود

حجت الاسلام، ثقه الاسلام حاج سيد جلال يحيي زاده فيروزآبادي ميبدي(1فروردين 1339 – 20 فروردين 1392ش)

سيد جلال يحيي زاده فيروزآبادي فرزند سيد محمود، عالم ديني سده‌ي چهاردهم ش.

وي تحصيلات ابتدايي را در دبستان ميبدي، راهنمايي را در دبيرستان مفيد ميبد با رتبه عالي گذراند و در 1353 ش وارد حوزه‌ي علميه‌ي يزد شد. او بخشي از مقدمات را در مدرسه‌ي مصلي آموخت و از محضر استاداني چون: آيت الله علاقه بند استفاده كرد سپس در1354 ش براي ادامه‌ي تحصيل به حوزه‌ي علميه قم رفت و ادامه مقدمات، سطح و يك دوره كامل خارج فقه و اصول را نزد آيات عظام: شيخ محمدابراهيم اعرافي، شيخ علي پناه اشتهاردي، موسوي تهراني، ستوده، پاياني،‌جوادي آملي، سيدعلي محقق داماد، سيد مصطفي محقق داماد، حسن زاده آملي و مراجع تقليد:‌ناصر  مكارم شيرازي، شيخ جواد تبريزي، فاضل لنكراني و وحيد خراساني سپري كرد.

يحيي زاده با حضور و شركت مستمر خود در دروس اخلاق مربيان و استادان برجسته‌ي حوزه‌ي علميه‌ي قم چون: آيت الله مشكيني، آيت الله مظاهري همراه با كوشش و تلاش و جهاد نفس، صاحب كمالات انساني شد.

وي در دروس اقتصاد، جامعه شناسي، علوم سياسي و تاريخ و كلام كه توسط شخصيت‌هاي برجسته‌اي چون: مقام معظم رهبري، شهيد دكتربهشتي، شهيد دكتر باهنر، هاشمي رفسنجاني و… تدريس مي‌شد حضور داشت.

با رحلت عالم رباني حضرت آيت الله حاج شيخ محمدابراهيم اعرافي(28 شهريورماه 1371) بنابر درخواست و دعوت مردم متدين و قدرشناس، به شهرستان ميبد آمده و به عنوان مسوول دفتر امام جمعه به مدت 4 سال خدمتگزار مردم بود او همچنين مديريت حوزه‌ي علميه‌ي خواهران و برادران ميبد را برعهده داشت . براين اصل و اساس(مديريت‌هاي مختلف در ميبد، سابقه‌ي سياسي مبارزاتي‌اش در قم به ويژه قيام خونين 19 دي ماه 1357) و بنابراصرار دوستان و همشهريان در ششمين دوره‌ي انتخابات مجلس شوراي اسلامي داوطلب گرديد و در يك رقابت نزديك و فشرده،  با اختلاف كمي از راهيابي به مجلس شوراي اسلامي بازماند. ديگر بار به موجب احساس  وظيفه و با اصرار مردم منطقه كانديداتوري نمايندگي هفتمين دوره مجلس را پذيرفت و با رأي مردم شهرستانهاي تفت و ميبد به عنوان نماينده هفتمين دوره‌ي مجلس اسلامي انتخاب شد.

دوره‌هاي بعد(ادوار هشتم و نهم) نيز حسب وظيفه و انجام تكليف در انتخابات مجلس شوراي اسلامي حضور و با اخذ آراي چشمگيري به عنوان نماينده مردمان تفت و ميبد منتخب شد.

برخي از مسووليت هاي يحيي زاده در سه دوره نمايندگي مردم در مجلس شوراي اسلامي:

1- عضو كميسيون فرهنگي 2- عضو كميته ارشاد اسلامي و تبليغات 3- عضو كميته زنان و خانواده 4- نائب رئيس كميته تربيت بدني جوانان 5- عضو فراكسيون اصول گرايان 6- عضو فراكسيون فرهنگيان 7- عضوفراكسيون ورزش 8- عضو فراكسيون اساتيد و….

يحيي زاده در 13 اسفند ماه 1391 ش براثرعارضه سكته و كماء در بيمارستان فيروزگر تهران بستري و عاقبت الامر در ساعت اوليه صبح سه‌شنبه 20 فروردين ماه 1392 ش برابر 28جمادي الاولي 1434 ق درگذشت و عصر چهارشنبه مردم شهرستان ميبد با مراسمي با شكوه و كم نظير پيكر پاكش را تشييع و در مزار فيروزآباد تدفين كردند.

ارتحال جانگداز عالم عامل، فاضل كامل، عارف واصل، خادم خدوم صديق، مظهر طهارت و تقوي، تنديس پارسايي و ساده زيستي، اسوه‌ي صبر و استقامت،‌نماينده‌ي مردمدار نوع دوست فعال را به محضر مبارك امام زمان(عج)، جامعه بزرگ روحانيت، مردمان شريف تفت،‌امام جمعه محبوب و همشهريان عزيز ميبد، به ويژه خانواده‌ي داغدار حضرتش تعزيت مي گوييم و درسوك او با خانواده و بستگان محترمش هم آواز و هم آواييم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

لباس مشكي پوشيدن

چ دی ۲۹ , ۱۴۰۰
شكي نيست كه پوشيدن لباس مشكي خصوصا در حال نماز نزد مشهود اماميه كراهت دارد، بلكه ادعاي اجماع برآن نيز شده است. ولي بحث اين است كه آيا اين كرامت ذاتي است، يعني به لحاظ اين كه لباس مشكي است مكروه است يا به جهت اينكه شعار بني عباس بوده(1) […]