میبد را جهانی کنیم

میبد دروازه‌ي باستانی استان یزد، کهن شهر کویر، گنجینه خاک، دیاری کهن و یادگار هزاره ها، میبد شهر چند هزار ساله خشتی جهان و اسوه‌ی فرهنگ و علم و ادب، میبد، دیاری که خوبان و نیکان را در خود جای داده، زادگاه ابوالفضل رشیدالدّین، حائری، قاضی میرحسین و میبد شهر مردان پر تلاش، مردانی که با دستانی هنرمند نقشهایی زیبا بر روی زیلو و سرامیک به تصویر می کشند.

شاید شما بارها شنیده‌اید که شهرستان میبد با پیشینه‌ی تاریخی چند هزار ساله، اولین شهر باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است. شهرمان میبد همچون صدفی گوهرهای زیادی را در خود جای داده است. گوهرهایی نایاب که تا چندین سال پیش نام و نشانی از آنها در هیچ کجا نبود. گوهرهایی که با تلاش مسئولین و مجریان میراث فرهنگی کم کم رنگ و رویی تازه به خود گرفتند و در پهنه کویر نمایان شدند.

بازسازی رباط شاه عباسی، یخچال خشتی میبد، چاپارخانه ، آب انبار كُلار، برج کبوترخانه، خانه سالار و … هر یک چهره خوبی به شهرستان میبد داده است. که در جای خود جای تشکّر و تحسین دارد.

و اما اگر چه بازسازی و شناسایی اماکن باستانی کاری است بسیار بزرگ ولی تبلیغات و جذب گردشکاران داخلی و خارجی و شناساندن هر یک از آثار باستانی میبد امری است مهم که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.


چند سالی است که شورای محترم شهر میبد و هلال احمر با نصب چادرهایی در ورودی و خروجی شهر مسافران نوروزی را راهنمایی می‌کنند و تا اندازه‌ای مسافران را به داخل شهر هدایت می کنند که در نوروز سال 1385 حدود 7 هزار نفر از میبد بازدید کرده‌اند و در نوروز 1386 حدود 30 هزار نفر اما هنوز جای کار بسیار است. با کمی درایت و برنامه‌ریزی و همدلی می‌توان در سالهای آینده اکثر مسافران نوروزی که از جاده سنتو عبور می‌کنند به داخل شهر هدایت کرد. در حاشیه جاده سنتو نیز می‌توان با انجام دادن یکسری کارهای تبلیغاتی درآمد اقتصادی شهر را افزایش داد. راستی این رسالت را چه كسي باید به دوش بکشد؟ چرا روابط عمومی ادارات میبد و ارگانهای دولتی خاموش نشسته‌اند و در معرفی شهر چند هزار ساله خشتی جهان هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، انگار که ادارات میبد واحدی به نام روابط عمومی ندارند. به کار گرفتن افراد غیر متخصص در روابط عمومی‌ها باعث منفعل شدن آنها شده است. امروزه در شهر میبد روابط عمومی ادارات به نصب یک عدد پارچه‌ی شهادت و ولادت ائمه اطهار بسنده می‌کنند. در صورتیکه روابط عمومی رسالت بزرگی به دوش دارد و آن نزدیک کردن دلها به یکدیگر است وقتی که بی‌تحرک بنشینیم و دست روی دست بگذاریم آنوقت میراث فرهنگی ما به نام شهرهای مجاور خوانده می شود. آن وقت نخبگان شهرمان از آن شهرهای مجاور رقم می خورند. اگر روابط عمومی تمام ادارات بخصوص فرمانداری، اداره میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد، شهرداری، هلال احمر دست در دست هم دهند میبد با این همه قلایع، آب انبارها، صنایع دستی، آسیاب ها، خانه های قدیمی، حسینیه ها، امامزاده ها و … جهانی خواهد شد.

روابط عمومی‌ها می‌توانند با هماهنگی و برنامه‌ریزی یک ماه قبل از تعطیلات نوروزی از طریق رسانه های گروهی بویژه تلویزیون آثار باستانی، کارگاههای سفالگری، کارخانجات کاشی، مکانهای تفریحی، موزه‌ی زیلو و امامزاده‌ها را به تمام کشور معرفی نمایند.

  • روابط عمومی میراث فرهنگی میبد می‌تواند در هنگام تعطیلات نوروزی چندین اسب با کالسکه تهیه و حد فاصل آثار باستانی را پوشش دهد و چهره باستانی شهر را طبیعی‌تر جلوه دهد و رونق دیگری بخشد.
  • روابط عمومی میراث فرهنگی می‌تواند با چاپ پوسترهایی از کلیه آثار باستانی میبد و تهیه سی‌دی و کتابچه‌هایی از آثار باستانی و توزیع آنها  در میان بازدید کنندگان و حتی شهروندان میبدی گامهای بلندی در راه معرفی شهر بردارد.
  • روابط عمومی میراث فرهنگی می‌تواند با قرار دادن افراد راهنما جهت توضیح دادن درباره هر یک از آثار باستانی نحوه زندگی مردمان قدیم را شرح دهد.
  • روابط عمومی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد میبد می‌تواند با بر‌پایی نمایشگاهی در جلوی یخچال میبد آثار نویسندگان، شاعران و متفکران میبدی را عرضه کند.
  • روابط عمومی ها می توانند با ساخت سایتی در اینترنت تمام آثار باستانی، صنایع دستی و… را به جهانیان معرفی کنند.
  • روابط عمومی کل ادارات می توانند با فرستادن نامه، کارت پستال، کاتالوگهای آثار باستانی میبد به ادارات مربوطه سراسر كشور شهرستان میبد را به همکاران خود معرفی نمایند. به عنوان مثال اداره برق، میبد را به کل کارمندان ادارات برق سراسر کشور معرفی و از آنان جهت بازدید شهر باستانی میبد دعوت کند.
  • به امید آن روز که شهرمان میبد به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری میزبان کلیه عزیزان فرهنگ دوست باشد.

ان شاءا

!مهدی دهقانی فیروزآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حسین، حسین است

د دی ۲۷ , ۱۴۰۰
حسین، حسین است جلوه ها و مصادیق حیات و ممات حسینی اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد این کلام زمانی ورد زبان کسانی بوده که در ادعایشان صادق بودند اما آیا امروز جز گستاخی و زشتی زبان دیگری برایمان مانده و […]