نقش امام حسین(ع) در هدایت بشری با اصلاح دین

پیامبران الهی همه برای هدایت بشریِِّت  مبعوث گردیده اند. رسول مکرّم اسلام وائمّه اطهار(ع)نیزهمگی در راستای هدایت مردم گام بر می داشتند. اگرنگاهی عمیق به تاریخ زندگی بشربیفکنیم، می بینیم که هرموقع جامعه ای را نابسامانی فرهنگی واجتماعی فراگرفته است، مصلحان، به دستور خداوند درجهت هدایت مردم و نجات واصلاح جامعه، اهتمام ورزیده اند. قیام امام حسین(ع) نیز تداوم بخش حرکت پیامبر اعظم حضرت محمّد(ص) بود.اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی بررسول مکرّم امین، نازل شده بودتاهم جامعه زمان وی اصلاح گردد وهم حاوی اصولی باشد که برای آحاد بشردرهرزمان قابل اجرا گردد. درسال شصت هجری که امام حسین(ع) نهضت را شروع کردند، شرایط خاصّی برجامعه حاکم بود و مردم کوفه وقتی ازقیام امام حسین(ع) اطلِّاع یافتند از ایشان بوسیله نامه های فراوان دعوت کردند. امام حسین(ع) هم به این استقبال مردم، با همه شرایطی که بر جامعه حاکم بود، پاسخ دادند تا نشان دهند که برای مشارکت مردم ارزش واهمیّت قائل هستند. دعوت مردم کوفه خود یک پدیده اجتماعی است که از قیام امام ناشی شده است ودر شکل و هیئت قیام تاُثیر داشته است و امام برای اتمام حجّت به طرف آن شهر حرکت کرد تا به ندای مردم که ایشان را به یاری طلبیدند پاسخ گفته باشد. دین یکی از سرچشمه های اصلی فرهنگ در جامع بشری است و صلاح و فساد هر جامعه به صلاح وفساد اندیشه دینی در آن جامعه وابسته است. امام حسین(ع) به عنوان مظهر اسلام محمّدی (ص) با قیام خودعزم آن داشت تا بر تفسیرها و برداشتهای رایح دین خط بطلان کشد و با احیای دین حقیقی وجوه پویا،زنده سا و جهت دهندهُ آن را برای مردم نمایان سازد. پر واضح است که عامل اصلی انسجام امّت اسلامی، دین است واصلاح امّت ممکن نیست مگر با اصلاح دین واصلاح دین نیزبه نظامی ازکنترل وپیشرفت وابسته است که عنوان امر به معروف و نهی ازمنکر بخود گرفته است و بعد از فهم صحیح از دین این اصل انسان را در هر لحظه از زندگی موظف به احیای ارزشهای دینی می کند. و اصلاح دین نیز با پیشگیری از تباهی وستم امکان پذیرمی باشد . لذا هنگامی که بنی امیّه با توسّل به معیارهای نژادپرستانه و استثمار و اغفال مردم سعی می نمود که تسلّط خود را با حاکمیّت معاویه بر جامعه اسلامی گسترش دهد، امام حسین(ع) به این امر اعتراض نمودند و هنگامی که معاویه بر خلاف سیره رسول الله از امام (ع) برای خلافت موروثی خاندان بنی امیّه و جانشینی فرزندش یزید بیعت خواست با مخالفت ایشان روبرو شد. آری، قیام امام حسین(ع)فلسفه ای جز امربه معروف و نهی از منکر نداشت و بالاترین هدف آن مبارزه با منکرات بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گلهای زرد فاطمه

س دی ۲۸ , ۱۴۰۰
دیگر ز خیمه ها که صدایی نمی رسد دیگر کسی نمی شنود بانگ یا عمو دیگر نمی برد کسی آن مشک خشک را پیش عمو که آب بیاور برای ما گلهای زرد فاطمه هستیم ای عمو گر آب آوری تو همه سرخ می شویم وحشت تمام  کرببلا را فرا گرفت […]